Thursday 4 August 2011

0 buta mata hati







diantara kawan2 kampung aku adalah yg awal keluar berhijrah ke kuala lumpur
bekerja dikedai gambar pada mulanya dan ada membuat freelance photographer
semasa gawat sekitar tahun 97-98 aku berhenti kerja
dan ada kawan dilangkawi mengajak aku kerja part time dipelabuhan kapal kargo
tugas aku hanya memantau barang2 yg dimasukan ke dalam kapal

kawan yg rekomen aku tu berpangkat gak la disitu
jadi bila berjalan dengan dia orang akan bertanya aku ni siapa
dia pun kenalkan aku sebagai supervisor dari kuala lumpur
time tu punya la bangga ,padahal aku tak ada apa2 jawatan pun
tengah rancak mengisi barang dalam minggu pertama
datang la seorang yg betul2 ada jawatan dalam syarikat yg aku kerja part time tu
tapi budak2 dilangkawi tak ngam dengan dia
aku pun termakan cucukan depa tanpa usul periksa
nak dijadikan cerita satu hari tu dia ada tegur aku tetapi
dengan sombong nya aku bertekak dengan dia
padahal aku bukanya ada masalah pun dengan dia ,budak2 langkawi yg tak puas hati dengan dia
disebabkan sombong yg teramat tinggi dalam diri aku ,aku kununya hero la pada budak2 langkawi
berani berbalah dengan dia ..

lepas perbalahan tu diatas kapal aku pun turun ke dermaga dengan hati yg masih membara
berjalan menuju pada kawan2 yg berehat dibawah
sambil berjalan aku toleh keatas tengok mamat tu
bila aku pusing depan ja 'PANG' muka aku terlanggar tiang
dia punya sakit tak hengat ...
tapi sombong membuatkan aku tak kisah walaupun terlanggar tiang
mana dengan malu lagi sebab ramai orang tengok ...

sebenarnya itu lah bila dah buta mata hati pekara yg ALLAH swt timpakan keatas kita pun kita tak dapat terima sebagai teguran ,masih menganggap diri kita betul
sepatutnya bila ditimpa kejadian macam tu kita harus muhasabah diri
kenapa la ALLAH izin kan pekara ni terjadi kat aku
mesti ada sesuatu yg tak kena dengan aku ni
dan berzikir lah 'inna lillah hi wa inna lillah hirojiun'
(dari ALLAH kita datang kepada ALLAH kita kembali)

dan kejadian terbaru aku pergi ke klang
selesai hantar barang aku singgah kedai tayar buat 'balencing'
masa nak balik tu ada sorang cina datang borak dengan aku
dia tanya aku niaga apa
aku cakap la aku jual barang2 'frozen' perencah dan karipap
pas tu dia kata 'kita niaga apa pun tak pa yg penting hati mau baik'
tersentap aku dengar kata2 cina tu
orang bukan islam pun tau pasal kena jaga hati supaya bersih
macammana dengan kita yg dah islam
adakah kita terpikir macammana nak bersihkan hati dan manjaga kebersihan hati kita

aku teringat satu hadis soheh buhari muslim
bersabda nabi saw ...
terima lah teguran itu walaupun datang nya dari seorang budak

ertinya disini
kita kena lah buang kan sifat sombong dan bongkak dalam diri kita dengan menjaga kebersihan hati kita dan perbanyakan mengingat ALLAH swt didalam hati  moga2 mata hati kita tidak buta
inshaallah ...

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates