Wednesday, 7 December 2011

3 pekara yang dah telalu lama di tinggalkan oleh kita

jom kita kembali kepada sirah nabi junjungan besar kita muhammad saw semasa di kota mekah
sebelum turunya perintah solat kepada baginda saw supaya kita mesti solat atau sebelum peristiwa isra' mikraj
ketika itu baginda rasullallah saw  hanya menyampaikan tauhid kepada penduduk mekah
supaya penduduk mekah yang ketika itu rata rata menyembah berhala membesarkan ALLAH swt  di dalam hati atau meletakan ALLAH swt yang paling tinggi di dalam hati
selama 13tahun lamanya rasullallah saw dan para sahabat baginda menyampaikan kalimah tauhid kepada penduduk mekah supaya mengesakan ALLAH swt mengakui bahawa yang tiada tuhan selain ALLAH dan muhammad itu pesuruh ALLAH swt
ALLAH swt jualah tempat bergantung tiada kuasa selain dari ALLAH swt yang dapat membantu kita
pekara ini lah yang cuba di tanamkan oleh baginda rasullallah saw dan para sahabat baginda seebelum ada hukum solat

dan selepas 13tahun baginda rasullallah saw dan para sahabat baginda menyiarkan agama ALLAH swt barulah terjadi peristiwa isra' dan mikraj di mana perintah solat turun kepada kita dan barulah baginda rasullallah saw dan para sahabat baginda berhijrah ke madinah

kalau kita dapat memahami daripada peristiwa baginda rasullallah saw selama menyampaikan kalimah tauhid kepada penduduk mekah sebelum ada nya perintah solat ianya bukanlah satu pekara yang amat mudah
kerana ia mengambil masa selama 13tahun barulah turun perintah solat
bererti tauhid itu adalah pekara yang amat serius dalam kehidupan kita yang mesti kita tanam di hati kita supaya  kita membesarkan ALLAH swt dan meletakan ALLAH swt yang paling tinggi di dalam hati kita

jika baginda rasullallah saw sendiri berjaya menanam kalimah tauhid di hati penduduk mekah selama 13tahun bagaimana pula pada zaman sekarang ini yang tah siapa siapa pun tak ada menyampaikan lagi kalimah tauhid kepada kita supaya membesarkan ALLAH swt dan meletakkan ALLLAH swt yang paling tinggi di dalam hati kita .jadi entah lagi berapa lamakah yang harus kita tunggu supaya tauhid kita tertanam dengan kukuh seperti zaman para sahabat jika kita mulakan dari sekarang

kita pada zaman sekarang mesti bersolat kerana perintah solat dah turun 1400tahun dahulu akan tetapi adakah kita menanam kalimah tauhid di hati kita sepertimana yang di sampaikan oleh junjungan besar kita muhammad rasullallah saw kepada penduduk mekah 1400 tahun dahulu
jangan pula kita beranggapan bahawa pada zaman baginda rasullallah saw menyampaikan kalimah tauhid penduduk mekah masih belum solat jadi mereka mestilah menanam kalimah tauhid di hati masing masing
dan kita pula di zaman sekarang dah ada hukuim solat jadi kita tak perlu menanam kalimah tauhid di hati kita  lagi

dan seharusnya kita berfikir bagaimana pula dengan ganerasi yang sedang membesar seperti anak anak kita sendiri
bukankah mereka masih belum solat sebelum akil baligh
jadi di sini lah kaitanya
di mana sama seperti pada zaman rasullallah saw dahulu kerana anak anak kita kan masih tidak tahu apa apa
jika kita hanya mengajar anak anak kita solat tetapi kita kita tidak menanam kan kalimah tauhid di hati hati mereka kelak mereka hanya akan solat sebagai 'ritual' tidak ada pengabdian hamba dan tuan di dalam solat tidak ada rasa bertuhan ketika solat tidak ada rasa sedang menyembah ALLAH swt ketika solat
dan akhlak anak anak kita  juga tidak mustahil akan rosak kerana di dalam diri mereka tiada rasa takut kepada ALLAH swt malah anak anak kita lebih takut kan hantu di sebabkan kedudukan ALLAH swt tah di mana mana di dalam hati hati mereka

biarlah pekara ini terjadi hanya kepada golongan ibu bapa kita sahaja kerana terus terang aku katakan di sini  bahawa mak ayah aku memang tidak pernah menyuruh aku menanam kan kalimah tauhid di hati aku ketika aku masih kecik hinggalah aku dewasa
tetapi bukan bererti kita membiarkan mereka malahan mereka akan menerima doa daripada kita kerana kita  dah mula cenderung kepada agama ALLAH swt dalam erti kata sebenar

aku perasan pekara ini apabila kami sekeluarga berkumpul d hujung minggu di rumah ayah aku
aku melihat anak buah aku bukan main liat nak solat apabila dah masuk waktu
dan ada yang bercakap tu macam tak reti nak hormat kita yang lebih tua ni
bukanya aku nak di hormati tetapi kan itu akhlak daripada didikan ibu bapa di rumah yang menitik beratkan al quran dan hadis

jadi aku macam biasa berpesan kepada diri aku sendiri disini marilah kita sama sama kembali mentauhidkan ALLAH swt di dalam hati kita dengan kalimah
LA ILLAH HA'ILLALLAH MUHAMMADA RASULLALLAH
dan sentisalah kita mengingati ALLAH swt di dalam hati kita dengan menjaga solat fardu dan ibadah dengan IKHLAS

wallahhualam

inshaallah ...

komen jika ada yang tak salah ...

3 comments:

  1. saya cukup suka dan memberi kesan... terima kasih tolong ingatkan...

    ReplyDelete
  2. Hi, i think that i saw you visіted my blog ѕo i came to “retuгn the favor”.

    Ӏ am trying to fіnd things to enhance my ωeb
    site!I suppose its ok to uѕe ѕome of your idеas!
    !
    Also see my site :: bangla news paper

    ReplyDelete
  3. Very nice post. I just stumbled upon your bl
    og and wanted to say that I've really enjoyed browsing your blog posts. In any case I will be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!
    Feel free to surf my weblog scholarships for studying abroad

    ReplyDelete

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates