Saturday, 29 October 2011

0 permulaan cara nak melaksanakan sesuatu


Kalimah LAAILAHAILLALLAH, jika benar2 difahami maksud yang tersurat dan tersirat itu, mampu mempengaruhi hidup insan yang menghayati dan benar2 bermuamalah dengannya. Insan ini pasti dapat menempuh hidup dengan perhitungan dan pertimbangan mengikut neraca yang sebenar, pasti setiap gerak dan diamnya adalah realisasi dari ikrar kalimah itu sendiri, dan pastinya dapat memberi kekuatan, keteguhan,kesabaran, keberanian dan keyakinan yang luar biasa dalam apa saja yang ditempuhnya…SubhanaAllah, kalaulah kita dapat semua ni!!!

Tuesday, 25 October 2011

0 jika ini kita tak faham bagaimana nak laksanakan hukum


semua orang nak barang barang yang paling tinggi kualitinya
samada barang aksesori sendiri
barang aksesori kereta motorsikal
barang perabut
hinggalah ke barang di bilik mandi
tak kira dengan apa cara sekali pun mesti nak dapatkan yang terbaik dan paling tinggi kualitinya
kalau yang berusaha sungguh sungguh dengan cara halal tu kira ok jugak la
ini ada yang sanggup buat apa saja
asalkan dia dapat apa yang dia inginkan

Monday, 24 October 2011

0 jangan menurut tanpa usul periksa


Ikrimah berusia 30 tahun ketika Rasulullah mulai menyampaikan dawah Islam secara terbuka. Ia adalah seorang bangsawan Quraisy yang dihormati, kaya, dan berasal dari keturunan ningrat. Kalaulah tidak terhalang oleh sikap ayahnya yang sangat keras menentang Islam, agaknya ia telah masuk Islam lebih awal, sebagaimana putra-putra Makkah yang berpandangan luas dan maju, seperti Saad bin Abi Waqqash dan Mush’ab bin Umair.

Friday, 21 October 2011

1 akibat daripada jahat mulut





Ditanya orang kepada Rasulullah S.A.W,


“Wahai Rasulullah, si polan itu (perempuan) siang hari berpuasa, malam hari dia bangun kerana mengerjakan ibadah. Cuma dia ada sedikit cacat. Akhlaknya rosak iaitu dia menyakiti jirannya dengan lidahnya”.


 Lantas dijawab oleh Rasulullah SAW, 

“Tidak ada kebaikan lagi pada wanita itu bahkan dia adalah menjadi ahli neraka.”

Hadith ini meriwayatkan perbualan seorang sahabat dengan Rasulullah dalam mana sahabat itu tertanya kepada Rasulullah tentang seorang perempuan yang dikenalinya. Perempuan itu amat kuat beribadah kerana pada siang harinya dia berpuasa manakala di malam hari dia bangun bertahajjud. 


Perempuan itu sudah boleh dikatakan ahli ‘abid kerana seseorang yang mampu berpuasa siang hari dan bangun bertahjud malam hari dia sudah boleh dikatakan ‘abid. Cuma dia belum tentu orang bertaqwa atau orang soleh boleh kita panggil ‘abid atau ahli ibadah saja. Dan perempuan yang diceritakan oleh sahabat itu kepada Rasulullah adalah seorang ‘abidah, kerana dia kuat berpuasa dan tahajjud malam. Tentulah selepas dia bertahajjjud dia juga membaca Al-Quran, berwirid, berzikir, berdoa dan sebagainya.

Tuesday, 18 October 2011

0 pastikan kita tak terlepas pandang

apabila kantoi 'speed trap' aku biasanya akan mintak dilepaskan dengan memberi rasuah kepada pihak yang membuat sekatan jalanraya
aku gemar memandu laju ,pantang dipintas oleh pemandu lain pasti aku akan mengejar
tak nak mengaku kalah ,kawan kawan aku balik kampung mengambil masa 4jam
tapi aku 3jam aja
sebenarnya bangga la aku sebab cepat sampai dan handal la memandu kununnya

Sunday, 16 October 2011

1 mungkin kita tak perasan pasal pekara ini




apabila menjadi seorang ayah aku baru dapat memahami
apakah kehendak ALLAH swt dan RASUL didalam mendidik anak anak kita
bukan sekadar anak anak kita berjaya didunia iaitu dengan memiliki segulung kertas dari unuversiti dan menjawat jawatan besar dan
mestilah dia mampu memiliki rumah yang sesuai dengan pendapatannya dan kereta yang sesuai
dan mesti dia mampu memberikan kita duit tiap tiap bulan atau bila kita memerlukan

Thursday, 13 October 2011

0 adakah kita meyakininya




berdoa tak semestinya didalam masjid selepas solat dan mengangkat tangan
berdoa sama juga dengan mohon iaitu bermohon kepada ALLAH swt apabila kita inginkan sesuatu
atau sebelum kita memulakan sesuatu
hanya didalam hati

contoh sebelum melakukan sesuatu atau memulakan perjalanan samada atas kereta atau motorsikal
mohon lah kepada ALLAH swt ,ya ALLAH selamat kan lah perjalanan ku lindungilah aku
daripada malapetaka bahaya .ya ALLAH permudahkan lah urusan ku atau apa apa sahaja
yang kita inginkan dan tak semestinya didalam bahasa arab .mohon aja apa yang kita
inginkan pada masa tu

Tuesday, 11 October 2011

0 berusahalah supaya kita diterima




Dikisahkan bahawa sewaktu Fatimah r.a. meninggal dunia maka jenazahnya telah diusung oleh 4 orang, antara :-

1. Ali bin Abi Talib (suami Fatimah r.a)
2. Hasan (anak Fatima r.a)
3. Husin (anak Faimah r.a)
4. Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a

Sewaktu jenazah Fatimah r.a diletakkan di tepi kubur maka Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a berkata kepada kubur, "Wahai kubur, tahukah kamu jenazah siapakah yang kami bawakan kepada kamu ? Jenazah yang kami bawa ini adalah Siti Fatimah az-Zahra, anak Rasulullah s.a.w."
Maka berkata kubur, "Aku bukannya tempat bagi mereka yang berdarjat atau orang yang bernasab, adapun aku adalah tempat amal soleh, orang yang banyak amalnya maka dia akan selamat dariku, tetapi kalau orang itu tidak beramal soleh maka dia tidak akan terlepas dari aku (akan aku layan dia dengan seburuk-buruknya)."

Monday, 10 October 2011

1 sikap




pada mulanya kami singgah sungei wang plaza dengan menaiki motorsikal
biasa la hari minggu keluar 'dating' dengan awek
tahu tahu jalah nak parkir dikawasan tu walaupun motorsikal
agak susah sikit kerana sesak dan ada pulak yang mengutip bayaran tanpa tauliah

Saturday, 8 October 2011

1 jangan main sangka sangka





pernah tak periksa apakah kategori islam kita
bunyi macam kelakar kan
tetapi itulah realiti pada zaman sekarang
dimana kita menganggap yang kita sudah menjadi penganut agama islam
kerana kita dilahirkan didalam keluarga islam
itu bukan bererti bahawa kita sudah menjadi penganut agama islam
itu dinamakan islam baka

kita tidak mengamalkan pun tuntutan agama malah lagi banyak melanggar peraturan peraturan didalam agama islam
kalau buat pun kerana sesuatu
bukanya kerana ALLAH swt
hanya setakat di kad pengenalan aja lah tertulis agama islam

lagi satu islam sangka
iaitu rajin jugak la beribadah
tetapi ikut suka suka dia la
kalau masa rajin tu lebih la sikit ibadah siap buat pekara pekara sunat lagi
seperti puasa isnin dan khamis
tapi kalau tiba masa sibuk atau tengah mewah
habis ditinggalkannya
sampai yang fardu pun tercicir

sebenarnya bukan apa
kita ni suka sangka
beramal sikit ja dah sangka yang kita ni dah beriman
mudah sangat tertipu dan ditipu oleh nafsu umarah atau bisikan syaitan didalam diri kita sendiri

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata. (Al-Baqarah 2:208)

jelas ALLAH swt berfirman
bahawa kita ni mesti taat dan patuh pada setiap perintah ALLAH
dan mesti menjauhi segala yang dilarang oleh ALLAH swt
jadi janganlah kita buat apa yang sedap pada kita aja
seperti ada hadis hadis rasullallah mengenai kucing
nama nama kucing baginda
bab tu ja kita nak ikut dan lagi satu bab berpoligami
hah semua orang tau yang baginda rasullallah saw beristeri banyak
dan pandai pulak cakap dalam al quran boleh kawin empat

kenapa bab bab tertentu aja kita nak ikut

marilah kita buat sesuatu kerana kita paham kenapa kita mesti buat
seperti solat ,kenapa kita harus solat
bukannya main solat aja kerana mak bapa solat
bila kita paham
barulah kita akan buat dengan bersungguh sungguh sesuatu pekara
dan disitu lah keikhlasan akan timbul
maka kita akan merasa kemanisan beragama
betapa seronoknya dan untung menjadi penganut agama islam

Friday, 7 October 2011

0 mesti selaraskan





pernah sekali aku tumpang sepupu aku balik kampung
dia berpelajaran tinggi dan latar belakang keluarga orang kuat masjid
tetapi bukan itu menjadi ukuran didalam agama
kerana tidak semestinya berpelajaran tinggi bererti ilmu agama juga turut tinggi
dan jika keluarga orang kuat masjid kita pun turut dah beriman secara automatik

itulah fenomena sekarang ini
beranggapan diri dah pandai dan berpengetahuan dalam segala hal termasuk agama apabila pencapaian akademik cemerlang

kenapa jika kita jumpa ahli kaji bintang kita akan dengar penjelasan darinya mengenai fakta fakta bintang tanpa komen
begitu juga jika kita jumpa ahli ahli didalam bidang profesional masing masing
kita akan akur setiap penjelasan daripa ahli tersebut

tetapi kenapa apabila masuk bab agama aja
semua orang nak bercakap
sedangkan itu bukan bidang dia pun
dan dia tahu pun sikit sikit ja
mengolah dengan akal logik nafsu sendiri lagi banyak daripada mengikut nas dan dalil dari al quran dan hadis
dah ada yang didalam bidang agama pulak
bukanya nak tegakan hak ALLAH swt dan RASUL dahulu
hak majikan ditegakan demi kantung sendiri

inilah masalah yang dipandang remeh
kerana ,kita berbalik kepada cerita sepupu aku

kami borak pasal awek
kerana pada masa itu kami berdua masih bujang
jadi dia kata
'kita tak boleh curang pada isteri atau menduakan isteri ,bagaimana jika si isteri pulak lakukan pekara yang sama kepada kita iaitu menduakan kita dengan kekasih gelapnya'

dalam hati aku
'huh gila orang sekarang cakap pasal hukum ALLAH swt sesuka hati tanpa usul periksa'

apa suka suka kah ALLAH swt izinkan lelaki berpoligami sampai 4orang isteri
dan bagaimana pulak yang dikatakan adil didalam berpoligami
takkan ALLAH swt nak kita rosak atau pecah belah dengan hukum hukum nya didalam kitab al quran yang dah lengkap sempurna dan ditunjukkan pula cara cara mempraktikannya oleh junjungan besar kita muhammad saw
dan ada firman dari ALLAH swt didalam al quran
bahawa kita lah yang menzalami diri kita sendiri

(Azab seksa) yang demikian itu ialah disebabkan apa yang telah dilakukan oleh tangan kamu sendiri, kerana sesungguhnya Allah tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hambaNya. (Al-Anfaal 8:51)

kerana kita tidak selaraskan kehendak kita dengan kehendak ALLAH swt
kita banyak selaraskan kehendak kita dengan kehendak nafsu kita yang diolah oleh akal logik kita yang semberono
kalau ALLAH swt dah tetapkan wanita mesti taat dan patuh kepada suami
taat dan patuh ja lah ,jangan lah dok banyak karenah lagi
tetapi hanya kepada suami yang beriman yang berpegang teguh kepada al quran dan al hadis

macam mana nak selaraskan kehendak kita dengan kehendak ALLAH swt
baca al quran pun tak nak baca terjemahan al quran lagi la jauh
kalau yang baca al quran pulak dia baca terjemahan tu sebagai sejarah
bukanya untuk dirinya sendiri
kalau ALLAH kata hai bani israil ,oh itu untuk orang orang israil
bukannya untuk dirinya yang dah ada sifat sifat orang israil
begitulah seterusnya
apa yang ALLAH swt firman kan didalam al quran tu semuanya untuk diri kita sendiri sebenarnya
jangan la dok tuding kat orang lain
sebab tu sampai sekarang umat islam berpecah belah disana sini
kerana tidak martabatkan al quran sebagai panduan didalam kehidupan seharian
yang dimartabatkan ialah akal logik nafsu diri sendiri yang semberono

ok kita sambung sekali lagi
aku terangkan pada dia begini sebenarnya
rasullallah saw tentu tentu orang beriman jadi baginda mampu membimbing isteri isteri baginda manjadi wanita solehah
bukannya baginda memilih yang ini diajar lebih dan yang itu diajar kurang kerana sebab sebab tertentu
baginda adil didalam membimbing kesemua isteri isteri baginda

dan kita pulak
adakah kita dah jadi lelaki beriman atau soleh yang mampu membimbing isteri menjadi wanita solehah disisi ALLAH swt dan RASUL nya
bukanya solehah disisi makhluk

komen lah jika ada yang salah ...

wallahhualam
inshaallah

Thursday, 6 October 2011

1 kembalilah ke pangkal jalan






kitab yang mula mula ALLAH swt turunkan sebagai panduan kepada hambanya ialah kitab taurat
iaiatu ketika nabi musa as didalam bahasa ibrani

selang lebih kurang 400 tahun kerana umat manusia pada masa itu dah terlalu melampau melanggar hukum hukum ALLAH swt

maka ALLAH swt turunkan lagi satu kitab supaya hambanya dapat memperbaiki kesalahan lampau
iaitu kitab zabur
diturunkan pada nabi daud as didalam bahasa qibti

tetapi itulah sifat manusia sememangnya keras kepala dan tak pernah nak akur kepada penciptanya

disebab sayangnya ALLAH swt kepada hambanya supaya hambanya sentiasa berada didalam landasan yang betul
maka ALLAH swt turunkan lagi satu kitab selang lebih kurang 400 tahun jugak
iaitu kitab injil

diturunkan kepada nabi isa as didalam bahasa suryani

apakandaya nafsu sentiasa mendahului kita daripada kita menurut pekara yang hak disisi ALLAH swt dan rasulnya
maka jangan lah kita menyalahkan ALLAH swt jika kita masih menzalimi diri kita sendiri

untuk menyempurnakan segala hukum hukum ALLAH swt sebagai panduan kita hidup di muka bumi
ALLAH swt turunkan kitab yang terakhir
iaitu kitab suci al quran juga lebih kurang 400 tahun lamanya daripada kitab injil

diturunkan kepada junjungan kita muhammad saw
didalam bahasa arab

jadi cuba la kita fikir
dalam jarak 400 tahun manusia menjadi engkar luar biasa sesat barat hingga ALLAH swt turunkan kitab baru supaya manusia kembali kepangkal jalan

berapakah usia kitab al quran diturunkan kepada rasullallah saw hingga sekarang ?
dah 1432 tahun
agak agak la kita ni masih dijalan yang benar ke
sedangkan orang terdahulu hanya 400 tahun ja dah haru biru jadinya

jadi marilah kita sama sama fikirkan
dan marilah kita sama sama kembali kepangkal jalan
iaitu kembali mentauhidkan ALLAH swt dihati kita setiap masa
dan kembalilah kita kita kepada ajaran al quran dan hadis seperti kehendak ALLAH swt dan rasulnya
bukannya mengikut kehendak kita sesuka hati
yang seronok dengan kita kita ikut
kalau tak seronok dengan kita kita tinggalkan

wallahualam
inshaallah

Wednesday, 5 October 2011

0 jangan was was




Pada suatu hari ketika 'Uzair memasuki kebunnya yang menghijau dengan pokok-pokok tamar dan tiba-tiba hatinya telah terpesona serta tertarik untuk memikirkan rahsia keindahan dan keajaiban alam ini. Sesudah memetik buah-buahan dia pulang dengan keldainya sambil menikmati keindahan-keindahan alam sekitarnya sehingga keldai yang ditungganginya tersesat jalan. Setelah sekian lama barulah dia sedar bahawa dia telah berada di suatu daerah yang tidak dikenali oleh beliau serta sudah jauh dari negerinya sendiri.

Sebaik sahaja dia sampai ke daerah itu dilihatnya kampung itu baru sahaja diserbu oleh musuh-musuh sehingga menjadi rosak-binasa sama sekali. Di tapak atau bekas runtuhan terdapat mayat-mayat manusia yang bergelimpangan yang sudah busuk serta hancur. Melihatkan pemandangan yang mengerikan itu, dia pun turun dari keldainya dengan membawa dua keranjang buah-buahan. Manakala keldainya itu ditambat di situ, kemudian dia pun duduk bersandar pada dinding sebuah rumah yang sudah runtuh bagi melepaskan penatnya. Dalam pada itu, fikirannya mula memikirkan mayat manusia yang sudah busuk itu.

"Bagaimana orang-orang yang sudah mati dan hancur itu akan dihidupkan oleh Tuhan kembali di negeri akhirat?" begitulah pertanyaan yang datang bertalu-talu dan tidak terjawab olehnya sehingga dia menjadi lemah-longlai dan kemudian terus tertidur. Dalam tidur itu, dia seakan-akan bertemu dengan semua arwah (roh-roh) orang-orang yang sudah meninggal itu. Tidurnya amat luar biasa sekali, bukan hanya sejam atau semalam, tetapi dia telah tidur terus-menerus tanpa bangun-bangun selama seratus tahun lamanya.

Dalam masa dia tertidur itu, keadaan di sekitarnya sudah ramai lapisan baru, rumah serta bangunan-bangunan banyak yang telah didirikan. Dalam masa seratus tahun itu, segala-galanya sudah berubah, manakal 'Uzair tetap terus tidur tersandar di dinding buruk itu menjadi jasad (tubuh) yang tidak bernyawa lagi. Dagingnya sudah hancur dan tulang belulangnya sudah hancur lebur berderai. Kemudian jasad 'Uzair yang telah mati, daging dan tulangnya yang sudah hancur itu disusun kembali oleh Allah s.w.t. pada bahagiannya masing-masing lalu ditiupkan ruhnya. Dan ketika itu juga 'Uzair hidup kembali seperti dahulu. 'Uzair terus berdiri seperti orang yang bangun dari tidur lantas dia mencari keldai dan buah-buahannya di dalam keranjang dahulu.

Tidak berapa lama kemudian, turunlah beberapa malaikat seraya bertanya, "Tahukah engkau ya 'Uzair berapa lama engkau tidur?" Tanpa berfikir panjang 'Uzair menjawab, "Saya tertidur sehari dua ataupun setengah hari." Lalu malaikat pun berkata kepadanya, "Bahawa engkau terdampar di sini genap seratus tahun lamanya. Disinilah engkau berbaring, berhujan dan berpanas matahari, kadang-kadang ditiup badai dan berhawa sejuk dan juga panas terik. Dalam masa yang begitu panjang, makanan engkau tetap baik keadaannya. Tetapi cuba lihat keadaan keldai itu, dia sendiri pun sudah hancur dan dagingnya sudah busuk."

Berkata malaikat lagi, "Lihatlah dan perhatikanlah sungguh-sungguh. Demikianlah kekuasaan Allah s.w.t.. Allah s.w.t. dapat menghidupkan kembali orang yang sudah mati dan mengembalikan jasad-jasad yang sudah hancur lebur dan dengan semudah itu pulalah Tuhan akan membangkitkan semua manusia yang sudah mati itu nanti di akhirat untuk diperiksa dan diadili segala perbuatannya. Hal ini diperlihatkan oleh Tuhan kepada engkau supaya iman engkau tetap dan engkau sendiri dapat menjadi bukti kepada manusia-manusia lain supaya engkau dan manusia-manusia lain tiada syak dan ragu-ragu lagi tentang apa yang diterangkan Tuhan tentang akhirat itu."

Setelah 'Uzair melihat makanan dan keldainya yang sudah hancur itu, maka 'Uzair pun berkata, "Sekarang tahulah saya bahawa Allah s.w.t. itu adalah berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu." Tiba-tiba keldai yang sudah hancur berderai itu dilihatnya mulai dikumpulkan daging dan tulangnya. Dan akhirnya menjadi seperti sediakala iaitu hidup kembali bergerak-gerak dan berdiri sebagaimana sebelum mati. Maka 'Uzair pun berkata, "Sekarang tahulah saya bahawa Allah s.w.t. berkuasa di atas segala-galanya." Lalu dia pun terus mengambil keldainya dahulu dan terus menunggangnya pulang ke rumahnya dahulu dengan mencari-cari jalan yang sukar untuk dikenali. Dilihatnya segala-gala telah berubah. Dia cuba mengingati apa yang pernah dilihatnya seratus tahun dahulu. Setelah menempuhi berbagai kesukaran, akhirnya dia pun sampai ke rumahnya. Sebaik sahaja dia sampai di situ, dia mendapati rumahnya sudah pun buruk di mana segala dinding rumahnya telah habis runtuh. Semasa dia memandang keadaan sekeliling rumahnya, dia ternampak seorang perempuan tua, lantas dia pun bertanya, "Inikah rumah tuan 'Uzair?"

"Ya," jawab perempuan itu. "Inilah rumah 'Uzair dahulu, tetapi 'Uzair telah lama pergi dan tiada didengar berita tentangnya lagi sehingga semua orang pun lupa padanya dan saya sendiri tidak pernah menyebut namanya selain kali ini sahaja." Kata perempuan itu sambil menitiskan airmata. 'Sayalah 'Uzair," jawab 'Uzair dengan pantas. "Saya telah dimatikan oleh Tuhan seratus tahun dahulu dan sekrang saya sudah dihidupkan oleh Allah s.w.t. kembali." Perempuan tua itu terkejut seakan-akan tidak percaya, lalu dia pun berkata, "'Uzair itu adalah seorang yang paling soleh, doanya selalu dimakbulkan oleh Tuhan dan telah banyak jasanya di dalam menyembuhkan orang yang sakit tenat." Sambunya lagi, "Saya ini adalah hambanya sendiri, badan saya telah tua dan lemah, mata saya telah pun buta kerana selalu menangis terkenangkan 'Uzair. Kalaulah tuan ini 'Uzair maka cubalah tuan doakan kepada Tuhan supaya mata saya terang kembali dan dapat melihat tuan."

"Uzair pun menadah kedua belah tangannya ke langit lalu berdoa ke hadrat Tuhan. Tiba-tiba mata orang rua itupun terbuka dan dapat melihat dengan lebih terang lagi. Tubuhnya yang tua dan lemah itu kembali kuat seakan-akan kembali muda. Setelah merenung wajah 'Uzair dia pun berkata, "Benar, tuanlah 'Uzair. Saya masih ingat." Hambanya itu terus mencium tangan 'Uzair lalu keduanya pergi mendapatkan orang ramai, bangsa Israil. 'Uzair memperkenalkan dirinya bahawa dialah 'Uzair yang pernah hidup di kampung itu lebih seratus tahun yang lalu.

Berita itu bukan sahaja mengejutkan bangsa Israil, tetapi ada juga meragukan dan ada yang tidak percaya kepadanya. Walau bagaimanapun berita itu menarik perhatian semua orang yang hidup ketika itu. Kerana itu mereka ingin menguji kebenaran 'Uzair. Kemudian datanglah anak kandungnya sendiri seraya bertanya, "Saya masih ingat bahawa bapa saya mempunyai tanda di punggungnya. Cubalah periksa tanda itu. Kalau ada benarlah dia 'Uzair."Tanda itu memang ada pada 'Uzair, lalu percayalah sebahagian daripada mereka. Akan tetapi sebahagian lagi mahukan bukti yang lebih nyata, maka mereka berkata kepada 'Uzair, "Bahawa sejak penyerbuan Nebukadnezar ke atas bangsa dan negara Israil dan setelah tentera tersebut membakar kitab suci Taurat, maka tiadalah seorang pun bani Israil yang hafal isi Taurat kecuali 'Uzair sahaja. Kalau benarlah tuan Uzair, cubalah tuan sebutkan isi Taurat yang betul."

'Uzair pun membaca isi Taurat itu satu persatu dengan fasih dan lancar serta tidak salah walaupun sedikit. Mendengarkan itu barulah mereka percaya bahawa sungguh benar itulah 'Uzair. Ketika itu, semua bangsa Israil punpercaya bahawa dialah 'Uzair yang telah mati dan dihidupkan semual oleh Tuhan. Banyak di antara mereka yang bersalam dan mencium tangan 'Uzair serta meminta nasihat dan panduan daripadanya. Tetapi sebahagian daripada kaum Yahudi yang bodoh menganggap 'Uzair sebagai anak Tuhan pula. Maha Suci Allah tidak mempunyai anak samada 'Uzair mahupun Isa kerana semua makhluk adalah kepunyaan-Nya belaka. Janganlah kita was-was tentang kekuasaan Allah s.w.t., maka hendaklah dia fikir siapakah yang menciptakan dirinya itu. Adalah mustahil sesuatu benda itu terjadi dengan sendirinya tanpa ada yang menciptakan. Kalau masih ada orang yang ragu-ragu tentang kekuasaan Allah s.w.t., ubatnya hanya satu sahaja, hendaklah dia membaca dan memahami al-Quran, was-was terhadap kekuasaan Allah s.w.t. itu hanya datangnya dari syaitan.

Allah s.w.t. telah meletakkan akal dalam kepala kita untuk berfikir, oleh itu gunakanlah akal kita untuk berfikir.

Monday, 3 October 2011

0 hudud







aku tidak bertauliah nak bercakap pasal agama
jangan tangkap ya
tetapi apa yang aku paham daripada aku lalui sendiri
zaman jahiliah aku dulu dimana aku main langgar ja hukum hakam agama
dan sekarang alhamdulillah aku mula mengenal islam dalam erti kata sebenar

kerana dulu aku sendiri pun tak tegakan islam dalam diri aku
jadi bagaimana aku nak tegakan islam pada orang lain
orang paling dekat pada masa tu ialah awek aku (sekarang isteri)
suka suka ja nak pakai tudung dan nak buka tudung
aku pulak yang izinkan tak yah pakai tudung

kalau pada keluarga mak ayah dan kakak adik aku tu lagi jauh la aku nak tegur
dan yang lagi bestnya
apa yang aku buat salah disisi agama mereka tak kata salah pun pada aku
malah mereka buat macam perbuatan aku tu benar disisi islam

tetapi sekarang bila aku dah mula menegakan islam didalam diri aku
mereka kata macam macam pulak
maknanya orang orang sekeliling kita ni suka berkongsi kemungkaran
daripada nak mencegahnya
mereka lebih rela anak anak rosak akhlak daripa anak anak menegakan agama didalam diri
kununnya ketinggalan zaman (jumud) jika bersungguh sungguh dalam agama
bagi mereka setakat dah solat dah baca al quran dah puasa dah bayar zakat
ok la

tetapi mereka terlupa
kerana mereka membaca al quran tetapi mereka tidak membaca terjemahannya
jadi mereka tidak paham apa yang ALLAH swt berfirman
kerana solat yang sempurna itu mencegah kita dari fahsyak dan mungkar
jadi adakah kita selalu periksa solat kita
adakah kita makin menentang kemungkaran pada diri kita
adakah kita makin menentang kemungkaran disekeliling kita
jika belum atau kita masih setuju dengan kemungkaran
bermakna solat kita masih tak sempurna
jika belum sempurna kena lah cari guru dan berguru supaya solat kita sempurna
barulah islam akan tertegak didalam diri kita

kerana dalam surah (Al-'Ankabuut 29:45)

Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan. (Al-'Ankabuut 29:45)

dan sebenarnya tak payah kita tunggu negeri kelantan nak laksanakan hukum hudud
tak payah kita tunggu kerajaan amporno setuju dengan hukum hudud

hudud bermula pada diri kita
apabila kita mula menegakkan islam didalam diri kita
bererti kita dah mula melaksanakan hukum hudud
kita mesti menjadi marah apabila isteri tidak menutup aurat
jika anak anak buat salah mesti hukum dengan setimpal
bermakna hudud bermula dirumah
dan tidak akan ada penentangan jika sesapa pun nak laksanakan hukum hudud

sama ja aku dulu pun tak setuju dengan perlaksanaan hukum hudud
sebab aku pun tak bersungguh sungguh menegakkan islam didalam diri aku sendiri

Saturday, 1 October 2011

0 hudud





aku tidak bertauliah nak bercakap pasal agama
jangan tangkap ya
tetapi apa yang aku paham daripada aku lalui sendiri
zaman jahiliah aku dulu dimana aku main langgar ja hukum hakam agama
dan sekarang alhamdulillah aku mula mengenal islam dalam erti kata sebenar

kerana dulu aku sendiri pun tak tegakan islam dalam diri aku
jadi bagaimana aku nak tegakan islam pada orang lain
orang paling dekat pada masa tu ialah awek aku (sekarang isteri)
suka suka ja nak pakai tudung dan nak buka tudung
aku pulak yang izinkan tak yah pakai tudung

kalau pada keluarga mak ayah dan kakak adik aku tu lagi jauh la aku nak tegur
dan yang lagi bestnya
apa yang aku buat salah disisi agama mereka tak kata salah pun pada aku
malah mereka buat macam perbuatan aku tu benar disisi islam

tetapi sekarang bila aku dah mula menegakan islam didalam diri aku
mereka kata macam macam pulak
maknanya orang orang sekeliling kita ni suka berkongsi kemungkaran
daripada nak mencegahnya
mereka lebih rela anak anak rosak akhlak daripa anak anak menegakan agama didalam diri
kununnya ketinggalan zaman (jumud) jika bersungguh sungguh dalam agama
bagi mereka setakat dah solat dah baca al quran dah puasa dah bayar zakat
ok la

tetapi mereka terlupa
kerana mereka membaca al quran tetapi mereka tidak membaca terjemahannya
jadi mereka tidak paham apa yang ALLAH swt berfirman
kerana solat yang sempurna itu mencegah kita dari fahsyak dan mungkar
jadi adakah kita selalu periksa solat kita
adakah kita makin menentang kemungkaran pada diri kita
adakah kita makin menentang kemungkaran disekeliling kita
jika belum atau kita masih setuju dengan kemungkaran
bermakna solat kita masih tak sempurna
jika belum sempurna kena lah cari guru dan berguru supaya solat kita sempurna
barulah islam akan tertegak didalam diri kita

kerana dalam surah (Al-'Ankabuut 29:45)

Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan. (Al-'Ankabuut 29:45)

dan sebenarnya tak payah kita tunggu negeri kelantan nak laksanakan hukum hudud
tak payah kita tunggu kerajaan amporno setuju dengan hukum hudud

hudud bermula pada diri kita
apabila kita mula menegakkan islam didalam diri kita
bererti kita dah mula melaksanakan hukum hudud
kita mesti menjadi marah apabila isteri tidak menutup aurat
jika anak anak buat salah mesti hukum dengan setimpal
bermakna hudud bermula dirumah
dan tidak akan ada penentangan jika sesapa pun nak laksanakan hukum hudud

sama ja aku dulu pun tak setuju dengan perlaksanaan hukum hudud
sebab aku pun tak bersungguh sungguh menegakkan islam didalam diri aku sendiri

0 hindari nya





Kisah-kisah orang yang meremehkan atau tidak mahu menurut ajaran Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan akibat yang mereka peroleh di dunia.

Terdapat sebuah riwayat yang diriwayatkan oleh Muslim.

عَنْ عِكْرِمَةَ بْنِ عَمَّارٍ حَدَّثَنِى إِيَاسُ بْنُ سَلَمَةَ بْنِ الأَكْوَعِ أَنَّ أَبَاهُ حَدَّثَهُ أَنَّ رَجُلاً أَكَلَ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- بِشِمَالِهِ فَقَالَ « كُلْ بِيَمِينِكَ ». قَالَ لاَ أَسْتَطِيعُ قَالَ « لاَ اسْتَطَعْتَ ». مَا مَنَعَهُ إِلاَّ الْكِبْرُ. قَالَ فَمَا رَفَعَهَا إِلَى فِيهِ

Dari Ikrimah bin ‘Ammar, (beliau berkata) Iyas bin Salamah bin Al Akwa’ telah berkata bahawa ayahnya mengatakan kepadanya ,ada seorang lelaki makan dengan tangan kirinya berhampiran Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam.

Lalu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan, “Makanlah dengan tangan kananmu.”

Lalu dia mengatakan, “Aku tidak mampu.”

Maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berkata, “Engkau memang tidak akan mampu”.

Tidak ada yang menghalanginya untuk mentaati Nabi kecuali rasa sombong.

Akhirnya, dia tidak boleh lagi mengangkat tangan kanannya ke mulut. (HR. Muslim no. 5387)

An Nawawi dalam Syarh Shohih Muslim mengatakan, “Perkataan ‘Tidaklah ada yang menghalanginya kecuali rasa sombong’, ini bukan bererti dia adalah munafik. Kerana semata-mata ada rasa sombong dan mengenepikan perintah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, tidaklah mengharuskan adanya nifak dan kekufuran dalam diri seseorang. Akan tetapi perbuatan ini adalah maksiat, mengingatkan bahawa perintah itu adalah perintah yang harus diperhatikan.”

macam biasa sila klik pada nama blog untuk post baru di blog wartamaya
jangan klik pada tajuk post kerana terdapat masalah trafik mengemaskini post baru
Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

Blogger news

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates