Tuesday, 29 November 2011

0 jangan kedekut



1. Hadith daripada Abu Hurairah ra, katanya : Aku dengar Rasulullah saw bersabda : “Jangan kamu tolak orang yang meminta walaupun dia kafir.” Kata seorang sahabat : Ya Rasulullah! Bahawa kami bersedekah dengan sesuatu dari harta kami kepada orang kafir : Jawab Nabi : “ Bahawa mereka adalah makhluk Allah, sebenarnya sedekah itu jatuh pada tangan kudrat Tuhan yang Rahman.”

Sunday, 27 November 2011

1 marilah kita hijrah di awal muharam ini

Umat Islam seharusnya sedar bahawa Mekahlah tempat di mana Rasulullah SAW telah memulakan perjuangan untuk menyeru manusia supaya beriman kepada Allah SWT. 
Di Tanah Haram inilah Rasulullah SAW dan para sahabat telah berjuang bermati-matian untuk menegakkan agama Allah sehingga mereka ditangkap, diseksa, dipulau dan dibunuh
Mereka berhadapan dengan kafir Quraisy yang kejam di mana nyawa mereka telah menjadi taruhan, namun mereka sedikit pun tidak gentar dan segala penderitaan dihadapi dengan penuh keimanan. 
Akhirnya mereka keluar meninggalkan Mekah atas perintah Allah, menuju ke Yathrib (Madinah), sebuah Negara Baru yang akan menjadikan Islam sebagai deen dan nidzam (sistem), yang mengatur kehidupan mereka sepenuhnya. 
Inilah hakikat hijrah Nabi SAW dan para sahabat di mana mereka telah keluar dari sebuah Darul (Negara) al-Kufur menuju Darul al-Islam. 

Saturday, 26 November 2011

0 mesti menghayati bukan mengikut akal fikiran kita


Dia adalah anak dari Zaid bin haritsah, dan ibu Usamah bernama Ummu Aiman yang merupakan pembantu Ibunda Rosululloh shallallahu ‘alaihi wasallam, dialah yang telah mengasuh Rosululloh sewaktu kecil, bahkan sampai Ibunda Rosululloh sudah meninggal pun Ummu Aiman masih mengasuh Rosululloh shallallahu ‘alaihi wasallam. Sehingga ketika Usamah lahir, Rosululloh  sangat bergembira dengan kehadirannya walau beliau sedang dihimpit kesusahan karena perlakuan kaum quraisy. Maka para sahabat pun merasa gembira dengan kelahiran Usamah, karena para sahabat merasa bahwa kebahagiaan yang Rosululloh rasakan adalah kebahagiaan mereka juga.

Thursday, 24 November 2011

0 fikirkanlah

aku  menghalau pelanggan dek kerana menegur aku memakai tali macam gelang di tangan
pandai pulak dia nak bersyarah dekat aku pasal agama
dah la barang yang dia tanya tadi dia tak mahu beli
letih aku menerangkan satu persatu

itu lah sikap aku satu masa dahulu yang panas baran tak tentu pasal
bukanya reti nak sabar atau renung dahulu kenapa sesuatu pekara terjadi pada diri aku
suka sangat melenting tanpa berfikir panjang
dalam nak membuat sesuatu keputusan aku selalu terburu buru
akhirnya aku selalu mendapat musibah hasil daripada keputusan aku yang berlandaskan nafsu itu

Sunday, 20 November 2011

1 cara paling berkesan nak menentang dajal

bukan aku nak kata ustaz ustaz di luar sana tak bagus
dan aku pulak tak bertauliah nak cakap pasal agama
cuma aku sangat tak puas hati apabila ustaz ustaz cakap pasal bertakwa kepada ALLAH swt
menyeru kita supaya kembali kepada ALLAH swt
mentaati ALLAH swt dan menjauhi segala larangan ALLAH swt  dan RASUL nya

Thursday, 17 November 2011

0 adakah kita perasan dan mahukanya ?

Kelapa tua. Semua orang kenal kelapa tua. Tahu pula gunanya kelapa tua itu. Sangat penting dan sangat berguna kelapa tua ini dalam hidup manusia. Namun begitu, kewujudannya tidak dipeduli dan tidak diendahkan orang. Kelapa tua tidak pernah menjadi topic perbincangan. Tidak pernah dikaitkan dengan apa-apa isu atau masalah. Kalaulah kelapa tua ini mempunyai emosi, tidak ramai orang yang akan dapat merasakan dan menyelami perasaannya. Itulah kelapa tua.

Kelapa tua pula tidak pernah susah hati kalau orang tidak mempedulikannya. Dia hanya tergantung di atas pokok dan terbuai-buai bila ditiup angin.
Tapi, lazimnya elok-elok kelapa tua itu tergantung di atas pokoknya sambil menikmati keindahan alam buana ini dari kedudukannya yang tinggi itu, datanglah orang menjoloknya dengan galah yang panjang. Tidak sabar menunggu kelapa tua itu jatuh sendiri. Bukannya selesa kena jolok-jolok macam
tu.

Tuesday, 15 November 2011

0 inilah sifat sifat dajal sebenarnya



Dalam peristiwa akhir zaman terdapat 3 tanda besar Kiamat iaitu Dajjal dan Yakjuj Makjuj yang menjadi sumber segala fitnah dan tipudaya serta kerosakan manakala Al Mahadi pula adalah kebangkitan haq Allah dan RasulNYA yang membawa kebaikan, keadilan dan kesejahteraan kepada sekalian alam. Berdasarkan Hadis ciri-ciri Dajjal itu ialah : 

Monday, 14 November 2011

1 mulakanlah sekarang

aku singgah farmasi guardian tengah hari tadi nak beli uphamol 650 kerana di serang migrain
masa aku baru aja masuk pintu premis itu aku ternampak ada tiga orang budak perempuan
dalam linkungan 9-10 tahun
seorang daripada nya  berdiri depan kaunter dan lagi dua orang jauh sikit daripada kaunter
di kaunter pulak tak orang juruwang

maka si budak tadi pun mengambil barang dan masukan kedalam kocek nya tanpa membuat pembayaran
apabila mak nya datang dari sebelah dalam premis dan bertanya kepada anak anak nya
kamu semua nak apa apa ...
semua anak anaknya menjawab tak nak apa apa mak ...

Sunday, 13 November 2011

0 ancaman yang tidak memberi kesan

Kita semua, sedia maklum bahawa Firaun mengaku dirinya Tuhan dan memaksa semua rakyat jelata agar menyembah dan memperhambakan diri padanya. Barang siapa yang engkar dengan suruhannya akan diseksa atau dihukum bunuh. Begitulah kejamnya Firaun.

Walaupun hukuman diugut dengan hukuman bunuh, terdapat beberapa orang yang telah sedar dan beriman kepada Allah. Diantaranya ialah Siti Asiah, isteri Firaun sendiri dan keluarga Masyitah.

Saturday, 12 November 2011

0 jangan marah sembarangan



Pada suatu hari, seorang ahli Sufi yang masyhur bernama Syaqiq Al-Balkhir.m. telah membeli sebiji tembikai. Kemudian dia membawa tembikai itupulang dan diberikan kepada isterinya.
Apabila isterinya membelah tembikai itu untuk di makan, ternyata buah ternbikai itu tidak elok,maka marah-marahlah isteri Syaqiq dengan keadaan tersebut.
Maka bertanyalah Syaqiq kepada isterinya: “Kepada siapakah engkau tujukan marahmu itu?
Adakah kepada penjual, pembeli, penanam, atau Pencipta buah tembikai itu?”Terdiam isterinya mendengar pertanyaan tersebut.
Kemudian Syaqiq teruskan lagi kata-katanya: “Adapun si penjual, sudah tentu mahu jualannya terdiri daripada barangan yang terbaik. Adapun si pembeli juga sudah tentu mahu beli barang yang terbaik juga. Bahkan si penanam juga sudah tentu berharap hasil tanamannya yang terbaik juga.
Maka ternyatalah marahmu ini engkau tujukan kepada Pencipta buah tembikai ini. Maka bertaqwalah engkau kepada Allah dan redhalah dengan segala ketentuan-Nya.”
Maka menangislah isteri Syaqiq. Lalu bertaubat dan iapun redhalah dengan apa yang telah ditentukan oleh Allah SWT.

Friday, 11 November 2011

0 pendidikkan bagaimanakah yang diperlukan

semuanya bermula daripada diri kita sendiri
jika sikap kita ingin mencari rahmat dan redha ALLAH swt pasti lah kita akan sentiasa berusaha memperbaiki sikap kita dan akan cuba menyampaikan kepada keluarga kita
tentulah kita akan pastikan keluarga kita tidak tersasar daripada landasan perintah ALLAH swt dan RASULnya
kerana didalam keluarga adalah menjadi tanggungjawab lelaki memimpin hala tuju keluarganya
dan lelaki juga akan disoal oleh ALLAH swt kelak kerana isteri dan anak anak adalah menjadi amanah kepada lelaki bergelar suami

Wednesday, 9 November 2011

0 adakah kita mengharapkan bantuan ?


Ada seorang ahli sufi yang memang terkenal dengan doanya yang mustajab sehingga tiada satu pun doanya yang tidak dimakbulkan oleh Allah. Pada suatu hari, ahli sufi tersebut keluar dari rumah dengan berjalan kaki. Sehinggalah beliau sampai di depan sebatang sungai dan dia ingin ke seberang sana. Jika dia mahu, dia boleh saja berdoa kepada Allah supaya dia dapat berjalan di atas air dan menyeberang sungai dengan sekelip mata. Namun, beliau tidak melakukannya, bimbang akan timbul perasaan riak di dalam hatinya.

Sunday, 6 November 2011

0 selamat hari raya aidiladha


Nabi Ismail menjawab: “Wahai ayahku, kerjakanlah apa yang diperintahkan. Insya-Allah
ayah akan mendapatkan aku sebagai orang yang sabar, iaitu terhadap apa yang
diperintahkan kepada ayah untuk menyembelih aku.”
Tatkala Nabi Ibrahim mendengar kata-kata puteranya, baginda tahu bahawa doanya
kepada Allah sudah dikabulkan iaitu: “Rabbi Hablii Minash Shalihiin (Ya Tuhanku,
berikanlah kepada anak yang soleh).”

Thursday, 3 November 2011

0 kita main agak agak pulak ...


agak agak la kalau kereta baru kita ubah suai sana ubah suai sini
lama kelamaan akan menjejaskan tak sistem asal kereta tersebut, dan kereta tersebut akan rosak atau tidak
apabila dah rosak
jika kita hendak dapatkan semula sentuhan asal seperti keluar dari kilang
kita mestilah pergi ke kilang asal untuk perbaikinya
kerana hanya pembuat kereta tersebut yang tahu membetulkan kerosakkan dengan tepat

Wednesday, 2 November 2011

1 sifat begini baru dapat takluk dunia

Rahsia kejayaan Rasulullah SAW, Khulafa-ur-Rasyidin dan salafussoleh dapat memerintah dan menawan tiga suku dunia dengan jayanya adalah kerana mereka cintakan Allah lebih daripada cintakan dunia. Juga kerana mereka memberi tumpuan yang serius kepada Akhirat dengan membersihkan hati mereka. Mereka mampu menundukkan nafsu, lalu dunia jatuh terjelapak ke tangan mereka.

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

Blogger news

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates