Wednesday 8 August 2012

0 kehidupan berlandaskan al quran




Betapa dahulu jahilnya diri aku mengenai Al Quran sedangkan ALLAH SWT  telah hadirkan ia sebagai petunjuk jalan untuk mendekatkan diri kepadaNya. Dahulunya hanya sekadar mengaji Al Quran tanpa memahami maksud terjemahan ayat Al Quran itu sendiri. Mungkin ada ramai di kalangan kita tidak peka akan hal ini. 
Soalan mudah untuk kita semua sekiranya kita ini benar–benar menghayati Al Quran itu. Jika sukar untuk kita menjawabnya, maka sama–samalah kita muhasabah diri kita kembali. Bagi mereka yang dapat menjawabnya, sama–samalah kita saling ingat mengingati.
1.    Surah yang ke 11 ?
2.    Dalil kenapa kita diciptakan@ matlamat kita dijadikan ?
3.    Surah Yusuf surah yang keberapa ?
4.    Surah Al – insyirah surah ke berapa ?
5.    Dalil 2:44 mengenai apa ?
“ … Dan Kami turunkan kepadamu Al Kitab (Al Qur’an) untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan kabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri. 
(QS An Nahl, 16:89)
Di dalam Al Quran tiada keraguannya. Segala persoalan yang perlukan ada jawapan, Al quran adalah rujukan yang pertama buat kita. 
Aku mengingatkan diri aku supaya mengaplikasikan ayat–ayat yang dibaca setiap hari seiring dengan perjalanan harian dalam seharian. Tetapi sejauh mana kita bersungguh–sungguh untuk menghayatinya ? . 
Alangkah indahnya kehidupan kita sekiranya kita berupaya menzahirkan perbuatan kita sejak dari bangun di pagi hari sampailah tidur di malam hari, kita perbaharui niat untuk berfikir, berbicara, dan bertindak berlandaskan ajaran Al Quran dan Hadis . InsyaAllah, jika kita bertekad dan berusaha pasti ALLAH SWT permudahkan niat baik kita ini.
Barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan. 
(QS An Nahl, 16: 97)
Mari kita sama–sama bina hari kita agar kehidupan seharian kita dalam lingkungan damai yang jauh dari tekanan, keresahan, dan kekhawatiran di dunia ini berpandukan dengan Al Quran. 
InsyaAllah, dengan kehendak ALLAH SWT, perjalanan hidup kita sesuai dengan ajaran Al Quran dan Sunnah akan membuat kita mampu mengembangkan sebuah pemahaman yang luas, kecerdasan yang unggul, kemampuan untuk membezakan antara yang benar dan yang salah (hak dan batil), dan kemampuan untuk mempertimbangkan sebuah urusan secara mendalam. 
Dan menjalani kehidupan dengan berserah diri kepada ALLAH SWT sesuai dengan ajaran Al Quran akan sepenuhnya berbeza dengan orang lain dalam hal cara bertindak, duduk dan berjalan, dalam sudut pandangnya dan dalam cara menjelaskan serta menafsirkan sesuatu, juga dalam pemecahan yang ia temukan atas persoalan yang dihadapinya..

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates