Tuesday, 2 October 2012

2 ANCAMAN [wajib baca]



jam menunjukkan pukul 7.00 petang
tetapi aku tetap meneruskan juga tugasan aku kerana hanya tinggal sedikit sahaja lagi untuk disiapkan
padahal waktu magrib akan masuk hanya beberapa minit saja lagi
pada waktu itu aku beranggapan bahawa tanggungjawab kerja adalah segala-galanya mengatasi panggilan ALLAH SWT
dalam masa yang sama hati kecil aku sedikt demi sedikit sudah membuahkan bibit-bibit riak
kerana waktu magrib pun teruskan juga kerja (rajin la kunun)
pasti kerani aku akan melihat klaim 'over time' nanti
dan aku bertanggapan mesti mereka berkata "rajin la dia ni ,magrib-magrib pun kerja juga"
malah aku merasa sangat bangga apabila tugasan aku siap
padahal dah mula masuk waktu isya

begitu juga apabila aku dirundung masalah
aku bukannya mendekatkan diri kepada ALLAH SWT dengan mengikut sunah-sunah rasullallah SAW
kawan-kawan aku yang macam aku juga aku merujuk tanya pendapat mencari jalan penyelesaian
mulalah macam-macam pandangan kurafat dilontarkan oleh mereka
masalahnya
aku boleh ikut dengan bersungguh-sungguh apa yang kawan-kawan aku khabarkan
bidaah lah syirik lah kurafat lah semua lengkap aku terima bulat-bulat
tanpa ragu-ragu dan tanpa merujuk kepada al quran dan hadis

begitulah jahilnya aku
apabila tidak pernah membaca al quran
jauh lagilah hendak menghayati makna-maknanya
melaksanakan di dalam kehidupan langsung tak nampak bayanglah jawabnya

padahal
itulah kehendak ALLAH SWT dan itu yang diamalkan oleh junjungan besar kita nabi muhammad SAW  
ianya menjadi amat sukar untuk aku laksanakan
kerana ikhlas itu hanya ALLAH sahaja yang tahu ,orang takkan tahu jika aku mengamalkannya
aku tidak boleh riak dengan mengamalkannya
jadi ia menjadi perkara yang amat berat untuk ditunaikan

sememangnya aku tidak pernah tahu
bahawa al quran itu diturunkan untuk dibaca dan dihayati makna-maknanya
begitu jugalah dengan hadis atau sabda baginda rasullallah SAW
terdapat ilmu di sebalik ilmu sebenarnya jika kita menghayati
tetapi jika kita 'direct translate' ilmunya akan jadi sempit

sila baca dengan teliti artikel ini
tengok tarikhnya dikeluarkan dan fahami dan hayati betul-betul
klik sini untuk imej lebih besar


adakah kita perasan bahawa ini adalah tanda kiamat yang paling akhir
sebelum tanda ini adalah
munculnya dajjal
munculnya yakjut dan makjut
turunnya nabi isa a.s
dan imam mahdi

bererti
kesemua yang tersebut sudah wujud dan tak perlulah kita menunggu ia keluar secara nyata baru kita hendak beriman kepada ALLAH dan RASULNYA
kita perlu ingat bahawa dajal yang bermata satu itu bukanlah raksaksa
ia adalah sifat
sifat dajal iaitu memberi rahmat ,memberi kemewahan dan menolak keesaan ALLAH SWT
bermata satu itu bererti ia melihat sesuatu perkara itu hanya sekali pandang dan hanya sesuai pada pandanganya sahaja ,tidak akan tengok dua kali atau dengan lebih teliti

sifat yakjut dan makjut pula
umpama ulat memakan daun ,secara zahirnya kita kelihatan sempurna
masih menunaikan solat fardu ,masih berpuasa ,masih membayar zakat ,masih menunaikan haji
akan tetapi akidah kita kepada ALLAH SWT hancur
tauhid kita kepada ALLAH SWT juga tiada lagi
segala amalan kita hanya jadi rutin
bukannya mencari rahmat dan redha ALLAH kerana hendak mentaati dan mematuhi segala perintahNya lagi

oleh itu sebelum terlambat dan sebelum matahari terbit dari barat
marilah sama-sama kita kembali perbetulkan niat kita dalam setiap amal
kerana
apabila terbitnya matahari dari barat
yang zalim akan bertambah zalim
dan yang yakin kepada ALLAH SWT dengan mentaati dan mematuhi segala perintah ALLAH dan RASUL dengan ikhlas akan makin bertambah keimanannya

begitu juga dengan maksud hadis bahawa taubat kita tidak akan diterima lagi
bukanlah pada ketika itu taubat kita tidak akan diterima
ianya pada sekarang ini
jika kita tidak dapat nak selaraskan kehendak kita mengikut kehendak ALLAH dan RASUL pada sekarang ini
itu bererti bahawa taubat kita sudah tidak diterima oleh ALLAH  SWT kerana kita asyik mengulang-ulang kesalahan yang sama
taubat yang dierima oleh ALLAH pasti kita tidak akan mengulangi kesalahan itu lagi

dan tidak ada jalan lain iaitu
kita mestilah memaksa hati kita supaya tunduk kepada segala perintah ALLAH dan RASUL dengan ikhlas dalam setiap amal dengan mentaati dan mematuhi segala perintah ALLAH dan RASUL dan juga sentiasa selaraskan kehendak kita sesuai dengan kehendak ALLAH SWT

wallahhualam



2 comments:

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates