Tuesday 30 October 2012

0 tak ada maknanya



tak ada maknanya
jika aku kuat beribadah
tetapi aku gagal melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang pekerja
begitu juga
jika aku kuat bekerja
akan tetapi aku gagal menunaikan tuntutan ALLAH SWT

kerana dulu aku seorang yang rajin bekerja
kerja adalah segala-galanya pada aku
aku akan tinggalkan solat jika terlalu banyak kerja
malah aku sanggup tak makan jika ada kerja yang mesti disiapkan dengan segera
keutamaan pada aku ialah kerja mesti beres walau apa jua keadaan

itu ketika aku tidak mengenal islam agama ALLAH

malangnya ...
apabila aku mula mendekatkan diri kepada ALLAH dan RASUL
dan aku semakin memahami sedikit sebanyak tentang nafsu
nafsu yang selalu mengajak aku agar mengingkari segala perintah ALLAH dan RASUL
yang tak henti-henti berbual padahal aku sendiri tidak kenal suara siapakah itu
adakah suara syaitan atau suara yang membisikkan perkara-perkara yang hak di sisi ALLAH  dan RASUL

semuanya jadi terbalik
aku harus memaksa diri untuk bangun pagi terutamanya
tentulah untuk solat subuh dan pergi bekerja
kerana dahulunya aku tidak ada masalah untuk bangun pagi
untuk pergi bekerja pula
aku terpaksa pergi juga kerana dah banyak kali aku bertangguh
kerana aku menyedari bahawa ianya tidak selari dengan al quran dan hadis
ketika bertugas pula
aku asyik hendak pulang awal
padahal kerja yang harus diselesaikan masih banyak
dan walaupun masih kenyang dan waktu masih awal
aku hendak juga pergi makan atau berehat
aku tetap nak ikut keseronokkan hati aku sendiri
aku berdegil dan mengutamakan kehendak diri sendiri
daripada aku selaraskannya mengikut kehendak ALLAH dan RASUL

keseronokkan bekerja sudah tidak ada
aku bekerja kerana terpaksa
bukanya kerana lilah hi ta'ala lagi atau ikhlas

apabila diteliti
sebenarnya niat aku dah lari dari landasan yang hak di sisi ALLAH dan RASUL

dan dulu aku rajin bekerja kerana niat aku hanya mahukan duit semata-mata dan naik pangkat jika berkesempatan

bukanlah ertinya sekarang ini aku tidak mahukan duit
akan tetapi mana yang harus diutamakan
niat buat sesuatu perkara ikhlas kerana ALLAH SWT
atau masih nak dahulukan dunia

hidup kita tidak akan boleh lari daripada niat
kerana setiap perkara akan bermula daripada niat
jadi marilah kita sentiasa memeriksa niat kita dalam setiap amal perbuatan
agar kita tidak tergelincir dari landasan yang hak di sisi ALLAH dan RASUL

begitu juga dengan yakin kita kepada ALLAH
marilah sama-sama kita perbanyakkan mengingati ALLAH SWT di dalam hati kita dengan zikrullah atau solat dengan ikhlas
mudah-mudahan keyakinan kita terhadap ALLAH SWT akan meningkat sedikit demi sedikit
barulah kebergantungan hanya kepada ALLAH semata-mata

dan akhir sekali mengenai ikhlas
senang ja
buatlah kerana ALLAH SWT
tidak mengharapkan apa-apa ganjaran dalam setiap amal perbuatan
buat hanya kerana mahukan rahmat dan redha ALLAH SWT sahaja

wallahhualam

inshaallah ...

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates