Friday 18 January 2013

0 ikut siapa



“Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selama kamu berpegang dengan keduanya, iaitu kitab ALLAH (al-Quran) dan Sunnahku.”
(Hadis Riwayat Malik Ibn Anas)

Para nabi dan para rasul sentiasa bersedia hendak melaksanakan perintah atau petunjuk daripada ALLAH   SWT
dan sebaliknya dengan keadaan diri aku  
sepatutnya semakin banyak aku mengingati ALLAH SWT 
samada dengan zikrullah atau solat 
aku semakin mentaati dan mematuhi segala perintah ALLAH dan RASUL

akan tetapi 
aku masih terus-terusan melanggar perintah ALLAH 
malah aku berani buat kemungkaran yang baharu
tanpa merasai takutnya kepada ALLAH SWT 

apabila direnung-renung 
rupanya-rupanya niat setiap amal perbuatan aku dah mula lari dari paksi keikhlasan 
jadi hati aku menjadi kotor walaupun aku masih mengingati ALLAH dan masih menjaga solat samada yang wajib atau yang sunat 

samada sedari atau tidak 
sebenarnya aku mula tidak memberi tumpuan kepada ibadah sunat 
puasa isnin khamis menjadi berat untuk aku laksanakan 
ada saja alasan atau sebab yang membuatkan aku tidak dapat berpuasa 
kemudian solat malam semakin dipinggirkan 
kalau buat pun sekadar witir satu rakaat 
istiqomah ...jangan ceritalah 
memang selang seli ikut suka 
bukannya ikut nabi lagi atau mengikut kehendak ALLAH SWT dan RASUL

kerana itulah pentingnya kita menguasai AGAMA
kita akan sentiasa selaraskan kehendak kita mengikut kehendak ALLAH dan RASUL dengan keikhlasan dan mentaati serta mematuhi segala perintah ALLAH dan RASUL dengan ketakwaan (tidak sombong)
dan apabila AGAMA yang mengusai kita
kita akan menjadi sombong 
menganggap diri beriman dan kita saja yang betul dalam setiap perkara ,orang lain semua salah 

aku berpesan kepada diri aku terutamanya 
marilah kita sama-sama perbetulkan semula niat 
perbanyakkanlah mengingati ALLAH SWT samada dengan zikrullah atau solat dengan ikhlas 
dan tingkatkan lagi mentauhidkan ALLAH SWT di dalam hati kita 

wallahhualam

in sya allah ...

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates