Friday 26 April 2013

0 adakah itu pencarian aku ?



bezanya dahulu aku berdoa sekadar berdoa dan hanya menjadi rutin selepas solat
jika tak solat tak berdoalah jawabnya
dan tak yakin pun bahawa ALLAH akan perkenankan
meyakini ALLAH maha berkuasa keatas sesuatu adalah terlalu amat jauh pada ketika itu

sekarang apabila aku mula menyakini akan kekuasaan ALLAH SWT
sesungguhnya tiada yang berkuasa selain ALLAH di alam ini
dan betapa maha kasih dan sayangnya ALLAH SWT kepada makhluknya
walaupun hanya terlalu amat sedikit yang aku tunaikan hak hak Nya
dan cuba sedaya upaya untuk sentiasa menselaraskan kehendak aku mengikut kehendakNya
akan tetapi banyak yang aku inginkan diperkenankan ALLAH

suatu ketika dulu aku tinggal berasingan dengan anak dan isteri aku
setiap hujung minggu aku terpaksa balik ke rumah lagi satu untuk bertemu dengan mereka
dan setiap petang ahad aku terpaksa balik semula ke rumah sini kerana isninya aku bertugas
begitulah rutin aku
dalam masa yang sama aku sentiasa berdoa tak putus putus siang dan malam di tambah lagi dengan munajatnya di malam hari
alhamdulilah syukur yang amat sangat kepada ALLAH SWT
akhirnya doa aku diperkenankan setelah empat tahun kami tinggal berjauhan
kini kami sekeluarga tinggal di bawah satu bumbung

ketika itu juga sebenarnya aku inginkan lagi seorang anak
kerana dah menjadi kebiasaan aku diajar oleh pembimbing aku meminta hanya kepada ALLAH SWT
jadi aku selalu berdoa moga di murahkan rezeki dengan dikurniakan seorang lagi cahaya mata
sebelum kami mendapat berita gembira bahawa permohonan pertukaran isteri aku sudah diluluskan
kami sebelum itu mendapat berita gembira bahawa yang isteri aku baru mengandung 4minggu kalau tak salah
aku terlalu gembira dan tak henti henti bersyukur kepada ALLAH SWT
dan aku cuba dengan lebih kuat lagi selaraskan kehendak aku mengikut kehendak ALLAH
kerana aku ingin menzahirkan syukur aku kepada ALLAH dengan menunaikan dengan lebih banyak hak hakNya dan rasulNya

tidak berhenti di situ sahaja
aku inginkan seorang anak lelaki sebenarnya kerana aku sudah dikurniakan dua orang anak perempuan
begitulah selama sembilan bulan aku bukan berdoa lagi kali ini
tetapi aku menunaikan solat hajat pada tiap tiap malam
dan diperkenankan juga lagi permintaan aku
seronok tak tahu nak cakap hanya ALLAH yang tahu
satu seronok doa aku diperkenankan dan lagi satu seronok aku mendapat anak lelaki

yang menjadi persoalannya
apabila aku mendapat semua semua hal duniawi yang aku inginkan
aku dah tak tahu nak minta apa lagi kepada ALLAH SWT
aku hanya berdoa biasa biasa sahaja
aku dah tak membuat munajat khusus meminta kepada ALLAH
seperti cukup sekadar apa yang aku sudah perolehi sekarang ini

adakah itu pencarian aku ?
adakah ilmu ALLAH  itu bertepian ?
adakah aku sudah cukup bagus ?
adakah aku tidak perlukan lagi bantuan daripada ALLAH SWT ...

bodohlah aku sebenarnya
kerana ilmu ALLAH itu tak bertepian
macam macam lagi yang aku boleh mohon kepada ALLAH
bukan sekadar hal duniawi malah hal hal ukhrawi yang lebih penting
mohon diberi keikhlasan yang hak di sisi ALLAH bukannya di sisi makhluk
mohon moga diberi kesabaran
mohon diberi istiqomah dalam ibadah
mohon diberi keimanan dan yakin bulat hanya kepada ALLAH
mohon diberi kekuatan supaya dapat mengingati ALLAH setiap masa
mohon dibersihkan hati
mohon diampunkan dosa dosa dahulu sekarang dan yang akan datang
mohon dibimbing dapat menunaikan solat seperti solat nabi
mohon supaya hati tunduk hanya kepada ALLAH

akhirnya janganlah kita syirik kepada ALLAH hatta dengan diri kita sendiri
marilah kita kembali mentauhidkan ALLAH SWT dengan sebenar benar  tauhid sepertimana yang diajarkan oleh junjungan besar kita nabi Muhammad SAW
iaitu dengan memperbanyakkan kalimah tauhid di dalam hati dengan ikhlas
selalulah periksa niat amal perbuatan kita hanya kerana ALLAH SWT

wallahhualam

in sya allah ...

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates