Tuesday 24 September 2013

0 mengajak yang bagaimana



"Serulah (manusia) berbuat kebajikan dan cegahlah mereka dari melakukan kemungkaran sebelum tiba saatnya di mana kamu berdoa kepadaKu ,tetapi Aku tidak mengkabulkan doa kamu .Kamu meminta sesuatu daripadaKu ,tetapi Aku tidak memberinya dan kamu meminta pertolonganKu ,tetapi aku tidak menolong kamu ."

(Hadis qudsi riwayat Dailami dari 'Aisyah r.a)

ALLAH SWT memerintahkan kepada kita untuk menyeru kepada kebajikan dan mencegah kemungkaran .Kita diperingatkan oleh suatu masa di mana maksiat dan kemungkaran itu berleluasa .
Di saat itu tidak ada orang yang berani menegur dan melarang ,dan sebagai balasannya terjadi bala bencana dan ujian yang bertubi tubi dari ALLAH SWT .
Pada saat itu ,tidaklah berguna doa ,tidak bermanafaat permintaan kepada ALLAH dan tidak akan berhasil permohonan bantuan daripada ALLAH ,kerana tidak akan didengari lagi ,tidak akan diperhatikan dan tidak akan dipedulikan sedikit pun .

"Wahai sekalian manusia ! Sesungguhnya ALLAH SWT berfirman kepada kamu : "Serulah  manusia melakukan kebajikan dan cegahlah mereka dari perbuatan mungkar sebelum datangnya saat di mana kamu berdoa tapi Aku tidak mengurniakannya kepada kamu ,kamu meminta daripadaKu ,tapi Aku tidak akan mengabulkannya ,kamu memohon pertolongan daripadaKu ,tapi aku tidak menolong kamu ."

(Hadis riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Hibban dalam sahihnya dari Nabi SAW)

Dalam hadis qudsi di atas terdapat isyarat agar setiap kejahatan dan kemaksiatan dalam masyarakat mestilah dicegah atau diubah di saat kejahatan itu bermula .Kalau tidak dicegah ,akan menular menjadi penyakit kronik yang akan mengakibatkan kehancuran ,bahkan akan menimpa mereka yang tidak melakukan kejahatan tersebut .

Rasullallah SAW bersabda

"Apabila manusia melihat kemungkaran dan ia tidak berusaha mengubahnya ,ditakuti ALLAH akan menimpakan azab siksaanNya secara menyeluruh ."

Banyak contoh contoh yang terjadi dalam sejarah tentang kehancuran sesuatu kaum atau bangsa kerana mengabaikan amar makruf dan nahi mungkar .ALLAH mengemukakan contohnya mengenai nasib Bani Israil dari abad ke abad ,seperti diterangkan dalam al quran

Orang-orang kafir Yahudi dari Bani Israil telah dilaknat (di dalam Kitab-kitab Zabur dan Injil) melalui lidah Nabi Daud dan Nabi Isa ibni Maryam. Yang demikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu menceroboh.
Mereka sentiasa tidak berlarang-larangan (sesama sendiri) dari perbuatan mungkar (derhaka dan ceroboh), yang mereka lakukan. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah lakukan.
(surah al maidah 78-79)

Selain dari itu, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya)!
(surah at takatsur 8)

Amar makruf dan nahi mungkar  itu adalah satu perjuangan yang memerlukan kekuatan hati dan keteguhan pendirian kerana pada umumnya pekerjaan ini menghadapi risiko dan bahaya terutama jika berhadapan dengan kekuatan kekuatan yang merupakan 'tembok' tebal .

Tetapi walaupun tugas itu sangat berbahaya namun ianya mulia di hadapan ALLAH .Membasmi kemungkaran adalah satu jihad ,iaitu satu perjuangan suci yang diredhai ALLAH SWT .

Perhatikan hadis berikut

"Jihad yang paling utama ialah menyampaikan kebenaran (hak) terhadap penguasa yang zalim ."

(Hadis riwayat Abu Daud ,Tirmizi dan Ibnu Majah r.a)

Semoga ALLAH memberi kekuatan kepada kita untuk melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar sehingga terhindar dari malapetaka berleluasanya kemungkaran tersebut .Berilah mereka taufik dan hidayat untuk kembali ke jalan yang benar .Amin

rujukkan hadis qudsi
terbitan victory Agencie
bab 63 menyuruh kebaikkan dan mencegah kemungkaran
ms 485-488


p/s
janganlah kita sekutukan ALLAH SWT
marilah kita mantapkan tauhid kepada ALLAH dengan memperbanyakkan kalimah tauhid di dalam hati dengan ikhlas
LA'ILLAH  HA'ILLALLAH  MUHAMMADA RASULLALLAH
teruskanlah di dalam hati kita


0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates