Tuesday 11 March 2014

0 percaya kepada janji siapa



Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya. 

aku sendiri masih tertipu dengan bisikan syaitan 
sedangkan janji syaitan itu hanya tipudaya semata-mata
itulah sebabnya kenapa kita mesti sentiasa mengingati ALLAH di dalam hati 
dengan mengingati ALLAH hati akan menjadi tenang 

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

dan apabila hati kita tenang maka akan mudahlah nak selaraskan kehendak kita mengikut kehendak ALLAH dan RASUL
kerana dengan mengingati ALLAH di dalam hati setiap masa 
kita tidak berpeluang melayan yang selalu membisik-bisik di dalam hati kita 

Wahai umat manusia, sesungguhnya janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar; maka janganlah kamu diperdayakan oleh kemewahan hidup di dunia, dan janganlah Syaitan yang menjadi sebesar-besar penipu itu berpeluang menyebabkan kamu terpedaya dengan (kemurahan) Allah (lalu kamu lalai dan menderhaka). 

sedangkan janji ALLAH SWT adalah benar 
dan ALLAH SWT penunai janji 
bukanya zalim 

Itulah ayat-ayat keterangan Allah, kami bacakan dia kepadamu (wahai Muhammad) dengan benar. Dan (ingatlah), Allah tidak berkehendak melakukan kezaliman kepada sekalian makhlukNya.

(Azab seksa) yang demikian itu ialah disebabkan perbuatan yang - telah dilakukan oleh tangan kamu sendiri. Dan (ingatlah), sesungguhnya Allah tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hambanya."

akan tetapi aku sendiri masih juga tidak berkeyakinan bulat kepada ALLAH SWT dengan janji-janjiNya 
masih lagi terpedaya dengan janji manis syaitan

bagaimana kita hendak memperoleh kayakinan kepada ALLAH SWT jika kita tidak sentiasa selaraskan kehendak kita mengikut kehendak ALLAH dan RASUL dengan penuh keikhlasan

marilah sama-sama kita kembali mentauhidkan ALLAH SWT 
di dalam hati hati kita dengan memperbanyakan kalimah tauhid 
LA'ILAHA'ILLALLAH MUHAMMADA RASULLALLAH 

di samping selawat dan istigfar 

semoga keyakinan kita kepada ALLAH akan bertambah dan akan lebih warak dengan janji-janji yang bukan datangnya daripada ALLAH SWT yang selalu kita dengar










0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates