Tuesday 16 September 2014

0 pengaruh keadaan sekeliling



asalamualaikum ...
maaf kerana lama tidak kemaskini
di atas kesibukan berpindah rumah dan ketiadaan internet di rumah baru

hanya sedikit yang ingin dikongsikan di sini
 ikhlaslah
ikhlaslah di dalam setiap perkara
ikhlaslah mengingati ALLAH SWT di dalam hati
ikhlaslah beribadah liilah'hi ta'alaa
mengharapkan hanya rahmat dan redha ALLAH semata-mata

kerana pengaruh keadaan sekeliling terlalu kuat mempengaruhi kita
persekitaran tempat kerja ,permasalahan di rumah bersama isteri dan anak-anak
kewangan kita juga mungkin turut mempengaruhi rutin harian kita hendak beribadah kepada ALLAH

tanpa keikhlas mustahil kita akan lepas
lepas bererti ...
walaupun menghadapi masalah ,kita tetap boleh menunaikan tanggungjawab kepada ALLAH SWT
hati tetap akan mengutamakan kehendak ALLAH dahulu daripada melayan runtutan nafsu umarah
hingga terabai atau mengingkari akan perintah-perintah ALLAH SWT


"Berkata iblis: Ya Tuhanku, oleh karena Engkau telah menetapkanku sesat, sungguh akan aku usahakan agar anak manusia memandang indah segala yang ada di bumi dan aku akan sesatkan mereka semua....Kecuali hamba-hambaMu dari antara mereka yang ikhlas.........
(Al-Hijr: 39-40).

Sabda Rasulullah saw lagi: "Sesungguhnya Allah tidak akan menerima amal kecuali amal yang dlaksanakan dengan ikhlas dan dilakukan karena mengharap redha Allah semata". 
(HR. an-Nasai,dan Abu Dawud)


ikhlaslah mengingati ALLAH SWT di dalam hati kita 
dengan kalimah tauhid ,selawat dan istigfar 

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates