Sunday 20 March 2016

0 jangan buat-buat tak tahu



Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini". 
(Al-A'raaf 7:172)

tahukah kita bahawa semasa alam roh ,roh kita telah membuat perjanjian dengan ALLAH SWT 
ayat diataslah nasnya ...
tadaburlah Al Quran baru kita dapat maklumat ini ...
roh kita mengakui bahawa ALLAH tuhan
kerana ketika itu tiada ganguan atau bisikkan syaitan

akan tetapi apabila kita besar dewasa akil balikh
kita berani meningkari perintah ALLAH dan RASULNYA 
malah kita menyekutukan ALLAH 
syirik kepada ALLAH 
menduakan ALLAH
meletakkan selain ALLAH yang paling tinggi di dalam hati 
bahkan banyak sembahan-sembahan lain yang paling tinggi di dalam hati kita 

jagalah amanah kita yang ALLAH beri pinjam 
iaitu hati
kerana hati itulah yang akan dinilai kelak oleh ALLAH SWT di akhirat 
jangan biarkan nafsu umarah menguasai hati
jangan biarkan bisikan yang tidak berlandakan Al Quran dan Hadis membisik di dalam hati 

jadikan ikhlas sebagai kunci 
zikrullah sebagai makanan hati
solat fardu tiangnya 
dan amalan sunat untuk menutupi yang kurang 
pastikan ALLAH SWT yang paling tinggi di dalam hati kita 
dengan melazaimkan hati sentiasa berzikir la'illa ha'illallah muhammada rasullallah
di selangi dengan selawat ke atas Muhammad SAW apabila hati gudah gulana 
dan istigfar 

sentiasalah memelihara niat di dalam setiap perkara 
hanya kerana ALLAH lilah'hi ta'alaa
mengharapkan rahmat dan redha ALLAH semata

yakin bahawa hanya ALLAH yang berkuasa keatas sesuatu 
tiada kuasa selain ALLAH

dan ikhlas 


tauhid kepada ALLAH SWT itu mesti dicari 



0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates