Tuesday, 13 November 2018

0 Pilih bulu



Surah Abasa, Verse 1-3
عَبَسَ وَتَوَلَّىٰ

Ia memasamkan muka dan berpaling,

أَن جَاءَهُ الْأَعْمَىٰ

Kerana ia didatangi orang buta.

وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّىٰ

Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya, wahai Muhammad) ? Barangkali ia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran ugama yang didapatinya daripadamu)! -

'Relex la bro ,mati kubur masing masing'
'Elleh nanti umur 40 aku berubah la'
'Dah pencen nanti aku pergi la ke surau'
'hidup mesti enjoy'
'ini antara aku debgan Allah'

Itulah antara ungkapan ungkapan aku dahulu pada zaman bodoh dan jahiliah
Sebenarnya tanpa kita sedari
Inilah ayat ayat manusia yang menolak kebenaran hari berbangkit pada zaman sekarang akhir zaman
Orang sekarang tidak menolak hari berbangkit seperti orang zaman dahulu
Yang menyatakan dengan terang terangngan
Menolak islam agama Allah dengan terang terangan

Berhati hatilah dengan apa yang kita tuturkan
Kerana itulah yang menzahirkan peribadi tauhid kita kepada Allah

Berbalik kepada ayat surah abasa di atas
Berda'ilah sampaikanlah hak Allah
Kepada sesiapa pun tanpa mengira kedudukan rupa paras warna kulit
Kuncinya ikhlas

Hidayah itu milik Allah
Kerja kita hanya menyampaikan

In syaa Allah

Penuhkan dihati kita dengan kalimah tauhid
Selawat dan istigfar
Setiap masa
Apabila ditimpa musibah
Penuhkan didalam hati dengan
Innalilahhiwainnaillahirojiun

Sama juga kuncinya
Ikhlas

Jangan syirik

Monday, 8 October 2018

0 Lemas



Ya ALLAH tolonglah aku
Jauh di sudut hati
Sungguh sungguh sangat mengharapkan hanya pertolongan dari ALLAH
Bulat ikhlas mohon pertolongan kepada ALLAH

Sheikh aku selalu memberi contoh apabila seseorang itu lemas samada di lautan atau dimana mana
Kerana tidak ada yang dapat menyelamatkan kita ketika itu
Kecuali hanya pertolongan dari ALLAH
Maka ALLAH perintahkan kayu atau apa apa yang terapung pergi kepada orang yang sedang berdoa dengan ikhlas terkapai kapai itu
Maka berpautlah orang yang berdoa dengan penuh keihlasan tadi
Maka ALLAH perintahkan lagi kepada kayu dan kepada angin supaya membawa orang yang berdoa tadi ke pantai
Terdamparlah orang yang berdoa tadi di tepi pantai sambil memeluk kayu tadi

Sebaik tersedar dari keletihan
Dengan orang sudah menerumuni dia di tepi pantai
Maka jawablah orang tadi
Mujurlah ada kayu ini yang selamatkan aku dari lemas
Terus lupa kepada ALLAH
Terus hilang keikhlasan yang bulat kepada ALLAH sebagaimana berdoa tadi di tengah laut
Terus lupa hendak syukur kepada ALLAH

Itulah kita yang di namakan manusia
Mudah lupa diri apabila senang
Waktu susah ingat ALLAH

Pastinya kita sekarang ini di akhir zaman
Sifat penting diri semakin kuat di dalam diri masing masing
Kita akan menghalalkan apa sahaja asalkan menguntungkan kita
Sifat ini akan semakin kuat di dalam kita kita

Hanya dapat dikawal dengan banyak mentauhidkan ALLAH dengan keihklasan
Jangan syirik kepadaNya

Jagalah solat fardhu
Jagalah zikir di dalan hati setiap masa
Dengan
Kalimah tauhid
لا اله الا الله محمد رسول الله

Selawat
اللهم صل على محمد وآل محمد

Istigfar
ﺃَﺳْﺘَﻐْﻔِﺮُ ﺍﻟﻠَّــﻪَ ﺍﻟْﻌَﻈِﻴــﻢَ

Dan apabila ditimpa musibah
Zikirlah
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ‎

In syaa Allah
Moga terpelihara kita daripada sifat penting diri
Dan tidak reti bersyukur kepada ALLAH


Thursday, 27 September 2018

0 Inilah rupa dajjal



Sejak dari Nabi Adam as hinggalah ke Nabi Muhammad saw
Tidak ada satupun sirah mengatakan nabi2 dan Rasullallah saw diserang oleh raksaksa
Jadi kenapa kita hari ini menunggu dajal yang bermata satu ,tinggal di dalam gua
Itu hanya kiasan
Jika benar dajal itu raksaksa ,boleh la kita bom dia
Habis cerita

  Inilah zaman di mana kita tidak lagi peduli baik dan buruk, hina dan mulia, keluhuran hati dan budi tidak punya tempat, nilai kemanusiaan dan ketuhanan hanya kata-kata kosong demi meraih simpati dan sokongan untuk kepentingan diri sendiri. Kita hidup benar-benar berkiblatkan keinginan dan keserakahan hawa nafsu. Inilah akhir akhir zaman.
      Dalam peristiwa akhir zaman terdapat 3 tanda besar Kiamat iaitu Dajjal dan Yakjuj Makjuj yang menjadi sumber segala fitnah dan tipudaya serta kerosakan manakala Al Mahadi pula adalah kebangkitan haq Allah dan RasulNYA yang membawa kebaikan, keadilan dan kesejahteraan kepada sekalian alam. Berdasarkan Hadis ciri-ciri Dajjal itu ialah : 
1. Bermata satu yang bermakna : Tujuan wujudnya hanya satu iaitu untuk menyesat dan menipudaya manusia agar menjauhi titah perintah Allah SWT.
2. Di dahinya tertulis kaf-fa-ra bermaksud : Dia adalah makhluk yang tersangat ingkar dan derhaka terhadap Allah tetapi dia bijak menutupi kejahatannya dengan bermacam-macam helah dan tipu daya hingga dia dilihat baik dan perlu diikuti.
3. Di tangannya ada api dan air bermaksud : Dengan pengaruh, kuasa dan kekuatannya, dia mampu menabur rahmat kepada manusia yang beriman kepadanya dan menimpakan musibah kepada yang kufur kepadanya atas dasar tipu daya. 
      Sehubungan dengan itu mari kita perhatikan Firman Allah SWT yang bermaksud : 
فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ 
"Maka janganlah kamu ditipu oleh penghidupan yang rendah dan janganlah kamu ditipu oleh si penipu terhadap Allah".
                                                           (QS Luqman: 33) 
      Sejak dari Nabi Adam as sehingga ke Junjungan Besar kita Nabi Muhammad saw, tidak pernah mereka menghadapi tentangan dakwah dari makhluk gergasi yang sakti. Yang paling jelas musuh dan penentang kepada kebenaran itu ialah suatu pengaruh dan kuasa yang dipimpin oleh seorang individu contohnya seperti Raja Namrud, Firaun, Abu Jahal dan Abu Lahab. Mereka ini mendustakan agama, menipu dan memperdaya manusia agar menduakan Allah dan mengikuti mereka.
      Apabila kita hanya duduk berpeluk tubuh sambil menunggu-nunggu munculnya lelaki bermata satu dan selepas itu barulah kita bangun untuk berjuang mempertahankan aqidah kita, bererti kita hidup dalam keadaan benar-benar tertipu dan terpedaya dengan pengaruh dan kuasa Dajjal. Tidakkah kita pernah terfikir bila Hadis mengatakan bahawa Dajjal itu adalah fitnah dan tipudaya maka tidak mustahil tipudaya itu sudah lama bersarang di dalam diri dan kehidupan kita. Oleh itu marilah kita bermuhasabah akan liku-liku perjalanan hidup kita sendiri semoga Allah SWT memberi kita petunjuk dan kefahaman agar kita lebih mengerti dan mengenal tipudaya serta kejahatan mereka.


Tauhidkalah Allah 
Jangan sesekali syirikkanNya 
Peliharah solat fardhu 
Dan jangan putus zikir di dalam hati dengan 
Kalimah tauhid
لا اله الا الله محمد رسول الله

Selawat
اللهم صل على محمد وآل محمد

Istigfar
ﺃَﺳْﺘَﻐْﻔِﺮُ ﺍﻟﻠَّــﻪَ ﺍﻟْﻌَﻈِﻴــﻢَ

Apabila ditimpa musibah
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ‎

Friday, 14 September 2018

0 'simple as that'



Sekejap boleh lihat
Sekejap tak boleh
Sekejap boleh bercakap
Sekejap tak boleh
Sekejap boleh dengar
Sekejap tak boleh

Kenapa kita mesti mengira ngira nak zikir kepada ALLAH
ALLAH tak pernah berkira dengan kita
Malah makhluk lain juga ,hanya kita yang tidak memahami

Surah Al-Isra, Verse 44:
تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَٰكِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.

Begitulah perumpamaannya jika ALLAH pon berkira kira dengan kita

Teruskan sahaja berzikir didalam hati setiap masa
Kuncinya IKHLAS
Jangan mengharapkan apa apa
Di samping menjaga solat fardhu
Dan jangan sesekali syirik kepada ALLAH

Kisahnya kemarin aku singgah di satu surau untuk solat zohor
Ada ustaz ni cakap ,zikir 1000kali manafaatnya begini begini
Kalau tak menjadi hubungi dia semula
Astagfirullahhalazim

Bukan aku nak kondem ustaz ustaz
Tetapi tekankanlah KEIKHLASAN dalam setiap ibadah/perkara

'simple as that'

In syaa Allah

Tanamkanlah TAUHID sungguh sungguh di dalam hati

Kita umat akhir zaman

Saturday, 8 September 2018

0 Kesal



Assalamualaikum maaf lama tak update
Berkarat sikit nak mula menulis

Dah jadi kebiasaan aku pada hari jumaat akan ke masjid pada jam 12.30
Pastinya aku akan duduk d saf agak hadapan
Bukan nak riak ,cuma nak berkongsi
Wife aku 'outstation' menjadi tugasan aku kena ambil anak anak sekolah pada jumaat 'break'

Nak duduk d saf hadapan agak bermasalah kerana anak anak aku dua dua perempuan
Jadi aku duduk di saf agak belakang

Daripada sebelum bermulanya khutbah jumaat hinggalah khatib berkutbah
Aku perhatikan sahaja ada beberapa orang asyik bersembang
Langsung tak pedulikan khutbah yang bermain 'handphone' tak payah cakaplah

Kerana sebelum ini aku di saf hadapan tak pernah perasan keadaan seperti ini
Kalau kanak kanak aku tak kisahlah ,ini dah dewasa

Betapa nipinya tauhid di hati kita
Jika kita perasan sebelum bermulanya khutbah bilal akan berpesan bersandarkan hadis Nabi SAW

  • Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

إِذَا قُلْتَ لِصَاحِبِكَ يَوْمَ الجُمُعَةِ: أَنْصِتْ، وَالإِمَامُ يَخْطُبُ، فَقَدْ لَغَوْتَ
Maksudnya: “Jika kamu berkata kepada sahabatmu pada hari Jumaat: Diam dan ketika itu imam sedang berkhutbah, maka sesungguhnya kamu telah lagha (melakukan perkara yang sia-sia)”. [Riwayat al-Bukhari(934)]

Setakat mana kita memahami hadis di atas
Tanamlah niatlah sungguh sungguh TAUHID kan Allah dengan semampu yang mungkin

Jangan syirik kepadaNya
Jagalah solat fardhu
Jagalah zikir di dalam hati
Dengan
Kalimah tauhid
لا اله الا الله محمد رسول الله

Selawat
اللهم صل على محمد وآل محمد

Istigfar
ﺃَﺳْﺘَﻐْﻔِﺮُ ﺍﻟﻠَّــﻪَ ﺍﻟْﻌَﻈِﻴــﻢَ

Dan
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ‎

apabila di timpa musibah

Kuncinya sudah pasti IKHLAS
buat sahaja kerana Allah

In syaa Allah
Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates