Monday, 6 May 2019

0 Pesanan ramadhan



Akhi
Perbanyakkan istigfar di bulan ramadhan ini
Moga Allah ampunkan dan terima taubat kita
Dan moga Allah buka rezki rezki yang di tangguhkan utk kita
In syaa Allah
Berdoalah dan yakin padaNya

Kuncinya IKHLAS

Tuesday, 30 April 2019

0 Amalan yang paling selamat di akhir zaman



Tiada lain hanya dengan mentauhidkan Allah
Minggu lepas berbual dengan seorang sahabat aku
Dia ada mengikuti kelas pengajian tentang tauhid
Padanya susah kerana tak boleh ponteng
Jika ponteng akan tidak sempurna pengajian itu

Bila aku ceritakan hanya perbanyakkan mengingati Allah di dalam hati
Dengan kalimah tauhid ,selawat dan istigfar
Dan kuncinya ikhlas
Dia terkejut ,itu je
Katanya

Buatlah sebab islam itu agama amal
Buat akan merasai
Sama seperti ada ilmu tapi tak amalkan
Masih belum tentu beriman
Tetapi jika beriman ,pasti berilmu

Itulah tembok yang paling ampuh di akhir zaman
Yg boleh selamatkan kita dari tipu daya syaitan, dajjal,  yakjut dan makjut
Dan itulah juga kebangkitan islam di akhir zaman
Apabila umat manusia kembali mentauhidkan Allah dengan ikhlas sepertimana zaman kegemilangan islam dahulu



"Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah RasulNya” 
(Hadis Sahih diriwayatkan oleh Imam Malik, al-Hakim dan al-Baihaqi)





Thursday, 4 April 2019

0 Allah sayang pendosa



Bukannya kita istigfar itu 70kali sekali kita berzikir
Apabila teringat dosa kita zikirlah istigfar sampai hati terasa tenang

Surah Ar-Rad, Verse 28:
الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

Selang dua tiga jam teringat lagi dosa dosa kita kepada ALLAH
Istigfar lah lagi ,hingga hati tenang

Dan begitulah sebenarnya Junjungan Besar Kita Nabi Muhammad SAW
amalkan untuk kita contohi

Aku sendiri salah faham selama ini ,aku menyangka maksud hadis soheh
Rasulullah SAW istigfar sehari 70kali atau 100kali itu
Sekali Rasulullah SAW istigfar terus 70 atau 100kali kemudian Baginda akan teruskan dengan zikir yang lain

Rupanya sangkaan aku meleset ,tidak menepati kehendak ALLAH dan seperti yang diamalkan oleh Rasulullah SAW

Jadi kita orang awam ,jika dalam sehari kita teringat akan dosa kita kepada ALLAH hanya 3 atau 4kali pon dah amat memadai
Aku sendiri masih tidak teringat akan dosa dosa aku di dalam sehari
MasyaAllah takut sebenarnya
Terlalu banyak dosa dan maksiat kita kepada ALLAH dalam sehari
Tetapi kita tidak pon rasa bersalah dan rasa berdosa kepada ALLAH
Jauhlah nak zikir istifar mohon keampunan kepadaNya
Ayuh kita didik hati supaya sentiasa mengingati ALLAH SWT

Sebenarnya selepas kita istighfar dan merasa hati dah tenang
Teruskanlah di dalam hati dengan zikrullah kalimah tauhid

لا اله الا الله محمد رسول الله

Jangan berhenti kalimah tauhid di dalam hati
In syaa Allah
Sama sama kita kembali mentauhidkan ALLAH SWT

KUNCINYA IKHLAS

Astagfirullahhalazim = istigfar

Maksudnya: “Demi Allah, sesungguhnya aku beristighfar kepada Allah dan memohon ampun kepada-Nya setiap hari lebih daripada 70 kali”. [Riwayat al-Bukhari (6307)]


Monday, 18 March 2019

1 Fakta



INI ADALAH FAKTA YG MANUSIA WAJIB TAHU SUPAYA MEREKA DAPAT MENJADI HAMBA ALLAH.

Hamba itu bermaksud seorang yang patuh dan taat kepada tuan nya atau raja nya. Ramai di antara kita yg mahu menjadi hamba Allah tetapi tidak tahu bagaimana kah cara nya.

Sebelum mengenal Allah, manusia hendaklah mengenal diri mereka sendiri supaya mereka dapat membezakan yg Haq (Benar) dan yg Bathil (Salah) .

Dalam diri manusia ada hati, akal dan roh.  HATI merupakan Raja yg mengawal akal dan roh kita. Tetapi di masa yg sama juga, di wujudkan nafsu yg terletak dekat dengan hati yg fungsi nya ialah untuk membisik kan lintasan-lintasan yg jahat supaya mendorong manusia melakukan dosa. Akal pula akan menerima lintasan jahat itu dan mula merancang bagaimana hendak melaksanakan nya. Manakala roh lah yg akan menerima balasan nya bila mati nanti kerana tubuh badan kita sudah tentu akan reput dan hancur menjadi tanah dan tidak akan merasakan azab itu.

Nabi kita bersifat maksum kerana baginda telah dua kali di bedah untuk di buang nafsu nya. Tetapi kita orang awam sudah tentu tidak begitu. Namun apa yg kita boleh lakukan hanya lah dengan meletak kan nafsu itu jauh dari hati dengan senantiasa memuji Allah dengan kalimah tauhid "La illa ha illa Allahu muhammadur rasullullah".

Tauhid ini bukan perkara main-main. Tanpa tauhid, setinggi mana pun ilmu seseorang itu,  ia akan tewas dengan cobaan harta , takhta dan perhiasan dunia. Tetapi saya akui utk menanam kan tauhid dalam hati bukan perkara yg mudah maka kita kena berazam untuk melatih hati. Mungkin kita boleh mula kan setiap kali selepas solat. Dan seterusnya latih untuk istiqomah pada masa-masa yang lain. Ini merupakan jihad kita di akhir zaman 'untuk melawan hawa nafsu". Apabila hati kita bersih maka sudah tentu akal dan roh akan turut bersih. Apabila hati itu bercahaya maka wajah kita pun akan turut bercahaya. Ini lah yg di namakan mengenal diri. Maka apabila kita sudah mengenal diri pasti kita akan dapat mengenal Allah. Kita akan taat dan patuh melakukan amalan yg Allah perintahkan dan meninggalkan amalan yg di larang. Kita dapat membeza kan yg Haq dan yg Bathil. Allahualam.

Janganlah kita jadi hamba nafsu yang sentiasa mengajak kita melakukan kemungkaran kepada ALLAH

Terima kasih kerana membaca. Saya sekadar berkongsi. Saya juga manusia yg lemah dan melakukan dosa.
Ilmu tanpa amal adalah sia-sia dan amal tanpa ikhlas lagi sia-sia

Sekira nya ada keraguan boleh email saya
Copy paste dari tulisan sahabat saya Sheikh Abd Wahid

Monday, 14 January 2019

0 Keharusan menjaga



Semakin dekat hari kebangkitan
Semakin kita hilang keyakinan
Semakin kita asyik dengan duniawi
Semakin kita terlupa sedang melayan kehendak nafsu

Peka dengan keadaan sekeliling
Jangan sampai hilang fokus
Mencari rahmat dan redha ALLAH
Jangan sampai hilang fokus menjaga kebersihan hati
Jangan sampai hilang fokus tentang keIKHLASan

Tipudaya syaitan semakin halus
Perkara yang kufur
Akan dinampakkan baik
Hanya kita merasakan perbuatan itu baik
Walhal jika diteliti ianya mainan syaitan yang nak menjadikan kita kufur kepada ALLAH

Sentiasalah warak lebih berhati hati di dalam setiap perkara
Jadikan Al Quran dan Hadis soheh sebagai panduan

Jangan dilayan bisikkan dalaman
Banyakkan mengingati ALLAH di dalam hati dengan
Istigfar
Selawat dan kalimah tauhid
Jika ditimpa musibah
Perbanyakkan Innalilahhiwainnaillahirojiun

Kuncinya IKHLAS

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates