Wednesday 17 April 2013

0 acap kali



acap kali aku membaca al quran dan terjemahannya
apabila sampai pada ayat ancaman dari ALLAH SWT
seperti di bawah


(Apa yang kamu katakan itu tidaklah benar), sesungguhnya sesiapa yang berbuat kejahatan dan ia diliputi (ditenggelamkan) oleh kesalahannya itu, maka merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
(Al-Baqarah 2:81)


aku sedikit pun tak timbul rasa gentar atau takut pada ancaman dari ALLAH
sedangkan ALLAH berfirman 


Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.
(Al-Anfaal 8:2

bererti aku masih tidak beriman
dan puncanya ialah
aku tidak tegakkan hak hak ALLAH di dalam kehidupan aku seharian
aku masih mengutamakan  kehendak nafsu diri aku sendiri daripada
menunaikan hak hak ALLAH dan RASUL
walaupun aku menyedari bahawa apa yang lakukan itu adalah tidak selaras dengan kehendak ALLAH dan RASUL
bererti hati aku masih kuat di kuasai oleh nafsu umarah
dan keikhlasan aku di dalam menunaikan hak hak ALLAH juga masih tiada
kerana jika aku ikhlas di dalam sesuatu perkara
pasti aku ada kekuatan untuk melaksanakannya atau dapat megekang bisikkan umarah yang sentiasa hendak gagalkan apa yang diniatkan selaras dengan kehendak ALAH dan RASUL

Dari Abu Al Abbas Abdullah bin Abbas radhiallahu ‘anhuma, beliau berkata : Suatu saat aku berada dibelakang Nabi shollallohu ‘alaihi wa sallam, maka beliau bersabda : Wahai budak, aku akan mengajarkan kepadamu beberapa perkara: Jagalah Allah, niscaya dia akan menjagamu, Jagalah Allah niscaya Dia akan selalu berada dihadapanmu. Jika kamu meminta, mintalah kepada Allah, jika kamu memohon pertolongan, mohonlah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah sesungguhnya jika sebuah umat berkumpul untuk mendatangkan manfaat kepadamu sesuatu, mereka tidak akan dapat memberikan manfaat sedikitpun kecuali apa yang telah Allah tetapkan bagimu, dan jika mereka berkumpul untuk mencelakakanmu dengan sesuatu, niscaya mereka tidak akan mencelakakanmu kecuali kecelakaan yang telah Allah tetapkan bagimu. Pena telah diangkat dan lembaran telah kering.


(Riwayat Turmuzi dan dia berkata : Hadithnya hasan sahih). Dalam sebuah riwayat selain Turmuzi dikatakan : Jagalah Allah, niscaya engkau akan mendapatkan-Nya didepanmu. Kenalilah Allah di waktu senang, niscaya Dia akan mengenalmu di waktu susah. Ketahuilah bahwa apa yang ditetapkan luput darimu tidaklah akan menimpamu dan apa yang ditetapkan akan menimpamu tidak akan luput darimu, ketahuilah bahwa kemenangan bersama kesabaran, pelepasan itu datang selepas kesukaran dan kesulitanitu akan ada bersamanya kemudahan).
janganlah sekali kali kita menyekutukan ALLAH SWT walau dengan apa sekali pun hatta dengan diri kita sendiri 
dan marilah kita periksa semula niat setiap amal perbuatan kita seharian di sampaing kita memperbanyakkan mengingati ALLAH SWT di dalam hati samada dengan solat atau zikrullah dengan ikhlas 

wallahhualam 
in sya allah ...

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates