Friday 7 June 2013

0 kita ahli apa ,boleh periksa di sini



AHLI WARAK

"Wahai Musa ! Sesunggunya hambaKu tidak akan menemuiKu di medan pengadilan hari kiamat kelak ,kecuali pada saat Aku periksa apa yang ada padanya dan kecuali orang orang yang warak .Aku segan kepada mereka dan Aku  hormati mereka dan Aku masukkan ke dalam syurga tanpa hisab ."

(Hadis qudsi riwayat Al-Hakim ,at-Tarmizi dalam kitabnya "Nawadirul Usul" dari Abdullah ibnu Abbas r.a)

ALLAH SWT memberitahu kepada kita bahawa Dia berkata kepada Nabi Musa a.s  tentang hisab di hari akhir .Setiap hamba pasti diperiksa dan diselidiki apa yang ada padanya ,baik kebajikan mahupun kejahatan .
Pemeriksaan dilakukan dengan amat teliti ,sehingga perkara yang sekecil kecilnya .
JIka seseorang didapati telah melakukan kebaikkan dan kebajikan ,ALLAH akan membalasnya dengan yang lebih baik kerana ALLAH Maha Kaya ,Maha Pemurah lagi Maha Pengasih .

Bila seseorang didapati telah melakukan kejahatan dan kederhakaan ,ALLAH akan membalasnya dengan yang setimpal dengan dosanya : 

Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
(Az-Zalzalah 99:7-8)

(Apa yang kamu katakan itu tidaklah benar), sesungguhnya sesiapa yang berbuat kejahatan dan ia diliputi (ditenggelamkan) oleh kesalahannya itu, maka merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, merekalah ahli syurga, mereka kekal di dalamnya.
(Al-Baqarah 2:81-82


Didalam hadis di atas disebutkan "pemeriksaan" padahal ALLAH SWT Maha Mengetahui apa yang tersembunyi di dalam lubuk hati setiap seorang hambaNya .
Perkataan itu memperlihatkan betapa telitinya ALLAH SWT memeriksa hambaNya sehingga benar benar adil dalam memutuskannya .

Selanjutnya dalam pemeriksaan dan penyelidikkan pada hari kiamat itu ada yang mendapat pengecualian dari ALLAH SWT  ,iaitu orang orang yang warak .
Mereka ini adalah orang orang yang bertakwa kepada ALLAH SWT tanpa mencampur adukkan amalan yang baik dengan amalan yang jahat ,menjauhi perbuatan yang syubhat ,apa lagi yang terang terang haram .
Mereka dapat menahan diri dari perkara perkara yang merosakkan ,dan benar benar memilih kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia .Mereka itulah orang orang yang tidak mendapat pemeriksaan ,kerana ALLAH SWT tidak merasa perlu memeriksanya lagi ,mereka ditempatkan pada tempat kehormatan dan kebesaran dan lebih dari itu ,mereka dimasukkan kedalam syurgaNya tanpa melalui hisab .

Dalam sejarah diungkapkan bahawa Abu Bakar  as Siddiq terkenal sebagai ahli warak .
Beliau seorang yang amat teliti mengenai soal pakaain dan makanan .
Apabila dihidangkan makanan ,beliau tidak memakannya begitu sahaja ,tetapi diselidikinya terlebih dahulu apakah betul betul halal .
Beliau suka bertanya dari mana atau dari siapa ,dan bagaimana makanan itu didapati .Setelah beliau yakin bahawa makanan itu halal ,barulah dimakannya .
Tetapi kalau tidak atau beliau masih ragu ragu ,beliau tidak segan minta maaf untuk tidak memakannya atau mengucapkan terima kasih dan menahan diri daripadanya .

Pada suatu hari seorang hamba datang membawa dan menghidangkan makanan ke hadapan beliau .Kebetulan sekali pada saat itu beliau sedang dalam keadaan sangat lapar ,sebab memang benar benar tidak ada makanan di rumahnya .

Dengan pandangan seorang yang lapar melihat makanan yang kelihatan begitu enak ,beliau mulai makan ,tanpa bertanya dan menyelidik seperti biasa .
Setelah beberapa suap ,beliau teringat dan berhenti makan .Beliau terus memanggil hamba yang membawa dan menghidangkan makanan tadi dan bertanya tentang sumber makanan itu .
Dengan jujur hamba itu menceritakan perihal makanan itu .Ternyata menurut pendapat beliau ,makanan itu mengandungi sedikit syubhat (syubhat yang ringan) .
Dengan segera beliau lari keluar sambil menjolokkan telunjuknya kedalam kerongkong  untuk memuntahkannya kembali .Beliau mengusahakannya dengan bantuan air panas ,sehingga bersih .

Ketika beliau memuntahkan dan membersihkan mulutnya ,ada orang yang melihat dan bertanya :

"Apakah tuan lakukan semua ini disebabkan hanya satu suapan sahaja ?"
Beliau menjawab : "Demi ALLAH ,jika makanan itu tidak mahu keluar melainkan dengan nafasku ,nescaya aku akan keluarkan juga .Aku telah mendengar Nabi SAW berasbda ".

"Setiap daging yang tumbuh dari sumber yang haram ,api neraka lebih berhak baginya ."
(Al -Hadis)

Mengenai "syubhat"  ini Rasullallah SAW bersabda :

"Sesunggunya yang halal itu jelas dan yang haram jelas .
Di antara keduanya terdapat beberapa hal yang syubhat ,yang tidak di ketahui oleh kebanyakkan orang .Barang siapa  yang menjaga dirinya dari perkara perkara yang syubhat ,sesungguhnya ia telah berjaya mencari kebersihan bagi agamanya dan nama baiknya sendiri .
Barang siapa yang terjatuh kepada perkara perkara syubhat ,sesungguhnya ia telah terjatuh kepada hal yang haram ,laksana seorang pengembala yang mengembalakan (binatang ternaknya) di sekitar tempat yang terlarang ,(sesekali) akan termasuk ke dalamnya .
Ketahuilah bahawa bagi setiap raja mempunyai tempat tempat larangan .
Ketahuilah ! Bahawa larangan ALLAH ialah segala yang diharamkanNya .
Ketahuilah ! Bahawa di dalam tubuh tiap orang terdapat segumpal daging yang apabila baik ,maka baiklah tubuh itu seluruhnya dan apabila rosak ,maka rosaklah tubuh itu seluruhnya .
Ketahuilah itu adalah hati."

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim dari Nu'man bin Basyir)


Semoga ALLAH memberi taufik kepada kita untuk bertakwa kepadaNya dengan sebenar benarnya dan menjadi orang yang warak .Amin 


tidak lupa juga kita tingkatkan dan perbanyakkan kalimah tauhid di dalam hati dengan penuh keikhlasan mengharap rahmat dan redha hanya dari ALLAH SWT



sumber hadis qudsi 
Victory Agencie
bab 51 ahli warak ms409-413

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates