Saturday 8 September 2018

0 Kesal



Assalamualaikum maaf lama tak update
Berkarat sikit nak mula menulis

Dah jadi kebiasaan aku pada hari jumaat akan ke masjid pada jam 12.30
Pastinya aku akan duduk d saf agak hadapan
Bukan nak riak ,cuma nak berkongsi
Wife aku 'outstation' menjadi tugasan aku kena ambil anak anak sekolah pada jumaat 'break'

Nak duduk d saf hadapan agak bermasalah kerana anak anak aku dua dua perempuan
Jadi aku duduk di saf agak belakang

Daripada sebelum bermulanya khutbah jumaat hinggalah khatib berkutbah
Aku perhatikan sahaja ada beberapa orang asyik bersembang
Langsung tak pedulikan khutbah yang bermain 'handphone' tak payah cakaplah

Kerana sebelum ini aku di saf hadapan tak pernah perasan keadaan seperti ini
Kalau kanak kanak aku tak kisahlah ,ini dah dewasa

Betapa nipinya tauhid di hati kita
Jika kita perasan sebelum bermulanya khutbah bilal akan berpesan bersandarkan hadis Nabi SAW

  • Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

إِذَا قُلْتَ لِصَاحِبِكَ يَوْمَ الجُمُعَةِ: أَنْصِتْ، وَالإِمَامُ يَخْطُبُ، فَقَدْ لَغَوْتَ
Maksudnya: “Jika kamu berkata kepada sahabatmu pada hari Jumaat: Diam dan ketika itu imam sedang berkhutbah, maka sesungguhnya kamu telah lagha (melakukan perkara yang sia-sia)”. [Riwayat al-Bukhari(934)]

Setakat mana kita memahami hadis di atas
Tanamlah niatlah sungguh sungguh TAUHID kan Allah dengan semampu yang mungkin

Jangan syirik kepadaNya
Jagalah solat fardhu
Jagalah zikir di dalam hati
Dengan
Kalimah tauhid
لا اله الا الله محمد رسول الله

Selawat
اللهم صل على محمد وآل محمد

Istigfar
ﺃَﺳْﺘَﻐْﻔِﺮُ ﺍﻟﻠَّــﻪَ ﺍﻟْﻌَﻈِﻴــﻢَ

Dan
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ‎

apabila di timpa musibah

Kuncinya sudah pasti IKHLAS
buat sahaja kerana Allah

In syaa Allah

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates