Thursday 21 July 2011

0 berhala dahulu dan berhala sekarang


al quran boleh diguna pakai hingga kiamat ,jadi apakah hubung kait al quran dalam kehidupan kita hari ini ?
dulu aku baca al quran pun tak boleh jauh la kalau nak menghayatinya ,adanya tafsir al quran pun aku tak tahu
jadi apakah yg allah maksudkan dalam al quran tentang menyembah berhala ?
pada zaman dulu terang2 la berhalanya adalah patung2 yg disembah sebagai tuhan jadi pada zaman sekarang hanya cina india siam atau agama budha yg sembah berhala .tetapi mereka bukanya beragama islam dan bukanya membaca al quran
jadi kalau macam tu firman allah dalam al quran pasal sembah berhala ,kita terlepas la ya padahal kita yg beragama islam dan kita yg membaca al quran

kalau yg aku paham mcm ni
tinggi mana kedudukan allah swt didalam hati kita
adakah allah swt yg paling tinggi dalam hati kita atau benda2 kesayangan kita anak2 kita rumah kita kereta kita motor kita jam kita etc yg paling tinggi didalam hati kita

ini pengalaman aku suatu ketika dulu
aku main set stereo untuk layan muzik harganya tak payah cakap la
satu hari tu aku p la kedai sound system di ampang point ,borak2 dgn taukey kedai tu dan dia pun promote la kat aku satu kabel interconnect baik punya ,harga pun baik la jugak
masa tu tak masuk waktu asar lagi so lepas beli aku pun balik rumah time tu dah masuk waktu asar
jadi aku pun solat la dulu sebelum nak pasang kabel yg baru dibeli
dalam solat tu  bermula dialog yg dikatakan bisikan syaitan
memang tak kusyuk la solat asar sebab tak sabar2 nak dengar sound dari kabel baru

maknanya pada masa tu kabel interconnect tu la yg paling tinggi dalam hati aku 
dan kedudukan allah swt tak tahu la dimana dalam hati aku pada masa tu
jadi ini lah akibat nya apabila kita tak pernah mentauhidkan allah swt didalam hati kita

kerana makanan hati ialah zikir dan makanan untuk badan selalu pulak kita sumbat
kita akan lemah jika tak makan atau lambat makan
samalah dengan hati kita ,jika kita tak mengingati allah swt dia pun akan lemah
maka mudah lah musuh allah iaitu syaitan menyerang kita pada masa tu
dan itulah berhala pada zaman sekarang iaitu sesuatu yg kita sembah dan meletakanya tinggi didalam hati kita selain allah swt

marilah sama2 kita mengangkat kedudukan allah swt didalam hati kita dengan kembali mentauhidkan allah dihati setiap masa disamping menjaga yg fardu ...
inshaallah 

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates