Saturday 30 July 2011

1 rokok dan ALLAH swt






aku merokok seawal umur 13 tahun
ada cubaan untuk berhenti tetapi gagal sebab tiada pegangan yg kukuh pada masa tu
memang satu pekara yg amat susah untuk berhenti merokok
tetapi jika kita ada pegangan dan melatakan ALLAH swt yg paling tinggi dalam hati kita inshaallah ...
apa yg aku buat pada masa tu ialah aku cuba banyakan mengingati ALLAH swt di dlm hati
disamping melawan bisikan dalaman yg tak henti2 mengajak aku menghisap rokok
tiga bulan gak la aku berhempas pulas untuk tinggalkan tabiat buruk itu

pada mulanya aku beralih kepada rokok gulung kerana ia melambatkan
jika nak terpaksa menggulung baru dapat isap
pas tu  masuk bulan kedua aku dah tak bawak rokok gulung ke tempat kerja 
hanya isap di rumah ja
bulan ketiga aku tinggalkan rokok gulung dan main beli rokok batang2 pulak
waktu dirumah la ,di tempat kerja dah tak isap lagi
maknanya di rumah kalau aku nak isap rokok aku terpaksa turun tingkat 5 untuk beli rokok di kedai mamak

aku ni bukanya jenis suka naik turun n lepak kedai mamak
yg syoqnya  masa tu dalaman aku siap tolong ajar lagi dan dia tau di kedai mamak tu ada rokok buka...
'p kedai mamak kena tea tarik dan kena rokok sebatang  pas tu naik tidor la'
aku pun punya la bengong boleh ikut ajakan dalaman tu
banyak kali gak la aku terpedaya dengan hasutan dia

jadi bila diamati aku rasa sebenarnya aku tidak lawan sungguh2 bisikan yg dok ajak aku p kedai mamak
aku banyak mengingat rokok daripada mengingat ALLAH swt
lepas tu aku cuba banyakan mengingati ALLAH swt di dalam hati apabila bisikan dalaman mengajak merokok
alhamdulilah genap 3bulan aku berjaya berhenti merokok
tetapi keinginan untuk merokok masih kuat terutamanya bila ada orang isap rokok sebelah aku
dia punya bau ....huh punya la sedap kata dalaman
hampir 3tahun baru hilang perasaan tu

segalanya berpunca dihati kita
jika kita meletakan ALLAH dan RASUL tinggi didalam hati kita
inshaallah segalanya akan berjaya cuma lambat atau cepat ja  
 



1 comments:

  1. exactly... pengalaman kita hampir sama...

    cuma suatu ketika dulu, dikala itu, tiap kali ku nyalakan batang batang rokok, aku panjatkan doa:

    "Ya ALLAH, aku ingin berhenti merokok tapi belum mampu. kuatkanlah hatiku. teguhkanlah jiwaku"

    dan doa itu maqbul.... Tq ALLAH

    ReplyDelete

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates