Tuesday 23 October 2012

0 alhamdulilah ...



seawal jam enam pagi kami suami isteri bertolak ke ipoh
isteri aku mengandung empat bulan anak pertama kami ketika itu
tujuan kami ke sana ialah untuk menghadiri sesi temuduga isteri aku di sektor kerajaan

selesai temuduga isteri aku menceritakan bahawa
jawatan dan tempat kekosongan yang di tawarkan hanya di sungai siput perak
lalu aku bertanya 'bagaimana'
katanya 'di mana pun boleh' yang penting dapat
lepas itu barulah runding semula dengan pihak yang berkenaan

alhamdulilah
dan isteri aku mendapat tawaran yang ditawarkan
tempatnya juga seperti yang disebutkan ketika sesi temuduga

aku buntu seketika mengenangkan jarak kami akan berpisah
dan keadaan isteri aku yang mengandung
tak tergamak aku nak biarkan isteri aku keseorangan di sana

setiap kali solat aku tidak putus-putus berdoa
tak cukup dengan  selepas solat fardu aku buat lagi solat sunat hajat tiap-tiap malam
agar isteri aku dapat ditukarkan ke kawasan yang berdekatan dengan rumah kami
akhirnya permohonan ieteri aku dijawab oleh pihak atasan
keputusannya berjaya dan isteri aku ditempatkan di kawasan selangor
alhamdulilah syukur yang amat sangat kepada ALLAH SWT

genap sembilan bulan
aku mengharapkan bayi lelaki yang akan dilahirkan oleh isteri aku
memang kami sengaja tidak membuat imbasan untuk melihat jantina
akan tetapi kami dikurniakan cahaya mata seorang 'baby girl'
alhamdulilah ...
aku sedikit kecewa tetapi bersyukur dan redha kerana keadaan bayi cukup sifat dan sihat lagi comel

selang dua tahun isteri aku mengandung lagi
alhamdulilah aku bersyukur kerana murah rezeki walaupun bukan dalam bentuk duit
dengan penuh kesabaran aku menanti kehadiran orang baru
dan masih mengharapkan dikurniakan bayi lelaki

bagitulah ketentuan ALLAH SWT
bayi perempuan yang sihat dan comel juga isteri aku melahirkan
lumrah manusia aku masih sedikit kecewa tetapi tetap kena redha
kerana aku sedar itutlah ketentuan ilahi kepada aku

tetap aku tidak berputus asa untuk mendapatkan bayi lelaki
dan tiga tahun selepas kelahiran
isteri aku mengandung lagi
alhamdulilah ...
kali ini aku berdoa siang dan malam sepanjang isteri aku mengandung
moga dikurniakan bayi lelaki

benarlah janji ALLAH SWT


Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.
(Ghaafir 40:60)

aku gembira yang teramat sangat 
kerana doa aku dimakbulkan ALLAH SWT 

kekuatiran pula yang menyelubungi aku 
apabila semua perkara yang aku inginkan diperkenankan ALLAH SWT 
kerana 


Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;
(Al-Baqarah 2:45)


Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah) ....
(Al-Ahzaab 33:35)

aku meminta pertolongan kepadaNya
aku mungkin dapat bersabar 
aku juga menunaikan solat 
tetapi adakah aku merendahkan diri atau hati kepada ALAH SWT
jika tidak setiap masa ,adakah ketika solat aku benar-benar merendahkan diri atau hati 
kerana selain daripada maksud berdoa dengan nada yang lemah lembut 
rendah diri juga membawa maksud 
mengikut segala kehendak ALLAH dan RASUL setiap masa 
dengan sentiasa selaraskan kehendak kita mengikut kehendak ALLAH SWT 

perkara itulah yang aku takutkan sekarang 
kerana aku masih berani mengingkari perintah ALLAH dan RASUL 
walaupun berbagai permintaan aku dimakbulkan oleh ALLAH SWT .

hadis Aisyah r.h katanya "apabila Rasullallah SAW mendirikan solat baginda berdiri hingga pecah-pecah telapak kaki baginda .Aisyah r.h berkata 'wahai Rasullallah ,mengapa engkau lakukan ini semua ? sedangkan ALLAH telah mengampunkan segala kesalahan mu samada yang telah lalu ataupun yang akan datang ,baginda menjawab : wahai Aisyah ,tidak bolehkah aku ingin menjadi  seorang hamba yang bersyukur ! "
(sahih Muslim) 

adakah aku masih tidak bersyukur kepada ALLAH SWT ?
kerana bersyukur kepada ALLAH bukan sekadar lafaz "syukur alhamdulilah"
ianya mesti disertakan dengan perbuatan 
dan yang paling penting ialah 
merendah diri atau hati kepada ALLAH SWT 
dengan sentiasa mentaati dan mematuhi segala perintah ALLAH dan RASUL 

untuk dipermudahkan agar dapat mentaati dan mematuhi perintah ALLAH dan RASUL
marilah sama-sama kita perbanyakkan mengingati ALLAH SWT di dalam hati 
dengan solat atau zikrullah dengan penuh keikhlasan 

wallahhualam 

inshaallah ...





0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates