Monday 21 January 2013

0 diri ?



"Pandu Dengan Cermat
Sayangilah DIRI Anda"

Aku baru balik dari 'outstation'
dalam perjalanan tadi aku ternampak satu papan tanda
berbunyi seperti di atas

jika sekali baca ,seperti tiada yang salah pada maknanya
malah memberi peringatan kepada kita
supaya lebih berhati-hati ketika memandu

inilah permasalahnya
pada diri aku ...
kenapa aku asyik mengulang-ulangi kesalahan yang sama
walaupun aku mengetahui bahawa perkara itu adalah tidak selaras dengan kehendak ALLAH SWT
tiada kekuatan untuk aku tegakkan kebenaran di dalam diri aku sendiri
bagaimana pula aku hendak menegakkan kebenaran dii sekeliling aku ?

DIRI ...
kerana tunduk dengan kehendak dirilah aku gagal untuk laksanakan perintah ALLAH dan RASUL
kerana mengikut keseronokkan diri sendiri
aku akan buat apa yang penting untuk diri aku sendiri dahulu daripada menunaikan kehendak ALLAH dan RASUL
bermakna aku meninggikan diri aku sendiri di dalam hati aku
bukannya ALLAH SWT yang paling tinggi di dalam hati aku


...ketika baru balik dari peperangan yang dasyat melawan kaum musyrikin ,Rasullallah SAW bersabda yang bermaksud :


Kita baru kembali dari satu peperangan yang kecil untuk memasuki peperangan yang lebih besar .Sahabat terkejut dan bertanya ,"Peperangan apakah itu wahai RAsullallah ?"Baginda berkata ,:Peperangan melawan hawa nafsu." 


(Riwayat Al Baihaqi)



kita di sarankan supaya selalu muhasabah diri ,mencerca diri sendiri
kerana kita mengikut dialah kita selalu gagal di dalam hendak menunaikan hak-hak ALLAH dan RASUL di dalam kehidupan kita seharian
kita juga tidak boleh merujuk atau bertanya kepada diri sendiri pada setiap permasalahan ,kita mesti bermohon bertanyakan kepada ALLAH SWT di dalam hati
walaupun kita tidak mendengar apa jawapan daripada ALLAH
yakinlah jika kita banyak mengingati ALLAH SWT di dalam hati kita
in sya allah kita akan mendapat lintasan yang baik-baik di hati

jagalah diri sendiri
jangan besarkan diri sendiri
besarkanlah ALLAH SWT di dalam diri kita dan tinggikanlah kedudukkan ALLAH SWT di dalam hati kita dengan mentauhidkanNya dan banyak mengingatiNya


Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala) ...
(At-Tahriim 66:6)

wallahhualam

in sya allah ...

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates