Tuesday 19 November 2013

0 kisah benar



aku baca quran semalam
dan tersentak bila dapat tahu negara Brunei  Darussalam telah mula menguatkuasakan sepenuhnya hukum hudud
dalam hati aku memanjatkan rasa syukur kehadrat ALLAH SWT
kerana ada juga negara dari sebelah rantau Timur Jauh rumpun yang kecil tapi besar keberaniannya
walaupun sangat kaya tetapi tidak tertipu dengan kekayaannya
membuktikan rasa iman dan takwanya kepada maha pencitpa
akur dengan kehendak dan perintahNya ,lantas melaksanakan hukumNya

jika diteliti al quran
terlalu banyak firman ALLAH SWT yang maksudnya agar hukum dan peraturanNya itu dilaksanakan
tanpa perlu ragu ragu berdolak dalih apatah lagi takut dengan reaksi dan tindakbalas pihak yang tidak setuju

hayatilah dengan ikhlas firman ALLAH SWT pada ayat di bawah

Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.
(Al-Ahzaab 33:36)

tahniah dan syabas kepada pemerintah Brunei
moga ALLAH berikan kekuatan kepada kami untuk mengikut jejak langkah kalian ....

ketika menunaikan solat sunat dhuha pagi tadi
aku terlintas akan kejadian yang terjadi sekitar tahun 2000 di selatan tanah air
kawan aku yang bekerja sebagai 'fund manager' di Singapura dan menatap di Johor dengan seorang ahli abid yang kuat peganganya kepada al quran dan hadis
kawan aku itu dulunya bertugas di London dan amat mahir dengan selok belok kewangan dan ekonomi
lalu dia bertanya kepada ahli abid itu ,bolehkah tuan bermohon kepada ALLAH ...dalam masa sepuluh tahun akan datang ini ,matawang manakah di dunia ini yang paling kukuh dan stabil .
kerana ketika itu ekonomi amerika dan united kingdom amat kukuh
seperti tidak akan tergugat

si abid memejamkan matanya dan bermohon kehadrat ALLAH SWT
kemudian beliau membuka mata lantas menjawab ....
matawang brunei ...bukan amerika bukan united kingdom dan bukan jepun
malah brunei akan menjadi contoh dalam menjalankan hukum dan peraturan al quran

jawapan itu amat mengejutkan orang yang bertanya dan semua yang berada di situ

lima tahun berlalu ,kebetulan aku bertemu dengan kawan aku itu
dia tidak lagi bekerja di Singapura ,sekarang dia orang berjawatan tinggi di CIMB
katanya kepada aku ,dia pelik ,sungguh pelik bagaimana seorang yang tidak tahu pasal ekonomi dunia ,tak tahu pasal matawang antarabangsa tapi sebaliknya apa yang beliau(ahli abid) cakap itu benar benar terjadi

aku tersenyum dan memberitahu kepada kawan aku itu
bahawa ahli abid itu bukan meramal
akan tetapi bermohon petunjuk daripada ALLAH SWT
dan hari ini apa yang ahli abid itu cakap terbukti benar benar terjadi

maka aku teringat akan kata kata abid itu
agar kita sebagai orang yang beragama islam
wajib bersungguh sungguh mentauhidkan ALLAH SWT
memperbanyakkan zikrullah di dalam hati
dengan kalimah tauhid la'illah ha'illallah muhammada rasullallah
buatlah dengan keilkhlasan kerana ALLAH

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun


tauhid yang bertapak di hati itu akan menjadi satu kekuatan untuk kita mengamalkan isi kandungan al quran dan sunnah di dalam setiap juzuk kehidupan kita
benar ... ada orang mengatakan zikrullah dan kalimah tauhid itu hanya perkara kecil
tetapi hukum kehidupan mengatakan bahawa
bila kita tidak mengamalkan yang kecil mana mungkin kita akan mampu untuk memikul perkara yang lebih besar

jangan meremahkan tauhid kepada ALLAH SWT
kerana sudah ramai umat terdahulu sesat dan binasa apabila mereka mensia siakan tauhid kepada ALLAH SWT
bukankah perkara pertama yang ALLAH SWT ajar kepada Nabi Adam as di dalam syurga itu adalah kalimah tauhid dan kalimah tauhid itu juga perkataan yang paling mulia dan paling agong dari semua perkataan yang ada di dalam perbendaharaan kata umat manusia

itulah kesanya
apabila kita membuka hati memberi ruang kepada ajakan yang berlandaskan al quran dan hadis
kawan aku itu mengamalkan apa yang disarankan oleh abid
dan kini hidup kawan aku itu dan ahli keluarganya mula berubah kepada lebih baik





لا تنظروا إلى من قال انظروا إلى ما قال

Maksudnya: 

“Janganlah kamu lihat kepada siapa yang berkata, lihatlah kamu kepada apa yang dikatakan." 

[Dinukilkan oleh Imam Jalaluddin as-Suyuthi dari Ibn as-Sam'ani]

tak perlulah berpolemik
jika ingin tahu ...
buat dan amalkan sungguh sungguh dengan keikhlasan
moga kita diberi kekuatan untuk mencontohi Brunei yang dirahmati ALLAH SWT





0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates