Saturday 24 November 2012

0 aku dan gaza



kahidupan aku hari ini 
di kelilingi oleh segala kemudahan 
kemudahan asas ,perhubungan dan sebagainya 
nak beribadah juga tiada masalah 
cuma terpulang atas aku nak buat atau tidak 
segala perintah ALLAH dan RASUL

dan sepatutnya akulah yang lebih bersyukur 
bersungguh-sungguh merialisasikan di dalam kehidupan 
tanda kebergantungan aku kepada ALLAH SWT 
tanda yakinnya aku kepada kekuasaan ALLAH SWT 
tanda ikhlasnya aku kepada ALLAH SWT 
kerana mengurniakan aku segala kemudahan 

Hadis Aisyah katanya :Apabila Rasullallah SAW mendirikan sembahyang baginda bedriri hingga pecah-pecah telapak kakinya .Aisyah berkata :Wahai Rasullallah mengapa engkau lakukan ini semua ? Sedangkan ALLAH telah mengampunkan segala kesalahanmu samada yang telah lalu ataupun yang akan datang ,Baginda menjawab :Wahai Aisyah ,tidak bolehkan aku ingin menjadi seorang hamba yang bersyukur ! .
(sahih Muslim)

malangnya kehidupan aku masih terbelenggu 
aku masih gagal nak melawan dorongan nafsu umarah yang sentiasa mendorong supaya ingkar kepada segala perintah ALLAH dan RASUL 
aku masih gagal meyakini secara 'total' bahawa ALLAH SWT lah yang berkuasa ke atas sesuatu 
aku masih gagal mengikhlaskan segala amal perbuatan aku hanya kerana ALLAH SWT ,tidak mengharapkan apa-apa balasan

kerana aku masih lagi mengikuti ajakan-ajakan nafsu umarah walaupun aku menyedari bahawa ajakan itu bertentangan dengan al quran dan hadis 
jika benar aku menyakini akan kekuasaan ALLAH SWT ,pasti aku akan solat dengan bersungguh-sungguh dan ketika itulah aku akan memohon doa segala pertolongan yang aku harapkan daripada ALLAH SWT
begitu juga dengan keikhlasan aku masih ada sedikit pengharapan balasan daripada apa yang aku usahakan samada ketika ibadah atau pekerjaan 

itulah bezanya aku dan gaza
kerana umat islam di gaza hidup dalam serba kekurangan 
bila-bila masa akan dihujani dengan peluru
dan selalu bermandikan darah 

akan tetapi bagaimanakah agaknya tauhid mereka kepada ALLAH SWT 
di tahap manakah kebergantungan mereka kepada ALLAH SWT 
bagaimanakah ikhlas mereka 
sehingga mereka peroleh kemenaangan 
walaupun dengan genjatan senjata 

Orang-orang yang beriman, berperang pada jalan Allah; dan orang-orang yang kafir pula berperang pada jalan Taghut (Syaitan). Oleh sebab itu, perangilah kamu akan pengikut-pengikut Syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya Syaitan itu adalah lemah.
(An-Nisaa' 4:76)

Dan sesungguhnya kalau Kami wajibkan kepada mereka (dengan perintah): "Bunuhlah diri kamu sendiri, atau keluarlah dari tempat kediaman kamu", nescaya mereka tidak akan melakukannya, kecuali sedikit di antara mereka. Dan sesungguhnya kalau mereka amalkan nasihat pengajaran (meliputi suruh dan tegah) yang telah diberikan kepada mereka, tentulah yang demikian itu lebih baik bagi mereka dan lebih meneguhkan (iman mereka).
(An-Nisaa' 4:66)

aku pula masih tidak menang-menang lagi menentang hawa nafsu di dalam diri aku sendiri 
oleh itu aku ingin mengajak diri aku sendiri dan semua pembaca blog MK 
marilah kita perbanyakkan mengingati ALLAH SWT di dalam hati 
dengan zikrullah atau solat dengan ikhlas 
moga kita dibebaskan dari belenggu nafsu umarah 

wallahhualam 

inshaallah ... 

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates