Sunday 26 May 2013

0 siapa yang kuat ni



الحمد لله الذي خلقنا وجعلنا من المسلمين. وجعل لنا الإيمان وزينها فى قلوبنا كره إلينا الكفر والعصيان . والصلاة والسلام على سيد الأنبياء والمرسلين وخاتمهم عليهم الصلاة والسلام وأصحابه اللذين جاءوا معه بالإسلام والإيمان منتشرين إلى العالم وتابعيهم وتابع التابعين بإحسان إلى يوم الدين . أما بعد : 

 Bahawa manusia telah diciptakan lemah dan pelupa. Akan tetapi ramai manusia menyangka diri mereka kuat dan berkuasa. Oleh kerana manusia adalah ciptaan Allah yang paling lemah, maka Allah sendiri suka untuk membantu mereka yang merasai lemah dan memang manusia itu makhluk yang paling lemah pada hakikatnya.

Firman Allah Taala,

أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا .النازعات: ٢٧

Adakah kamu paling kuat ciptaan ataukah langit yang kami bina?

Namun dari itu, manusia diberi suatu kekuatan yang mendorong dan mengalahkan makhluk ciptaan yang lain. Ia bukan kekuatan dari luaran(jasmani) tetapi ia kekuatan dari dalaman (akal fikiran, ruh dan seumpamanya) yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Kekuatan dalaman itu pula hakikatnya didorong oleh kudrat Allah yang maha berkuasa.

Kekuatan dalaman itu ialah dinamakan Iman. Semakin nyata sifat hamba yang lemah, maka semakin nyata sifat kudrah Allah yang maha berkuasa. Semakin nyata sifat hamba yang miskin, maka semakin nyata sifat Allah yang maha kaya. Semakin nyata sifat hamba yang hina, maka semakin nyata sifat Allah yang maha mulia. Maka hendaklah kau nyatakan sifat-sifatmu yang sebenar nescaya Allah akan menyatakan sifat-sifatNya yang sebenar lalu menyelebungimu dengan sifat-sifatNya sehingga kau kuat dengan kudrat Allah, kau kaya dengan kekayaan Allah dan kau mulia dengan kemuliaan Allah.

Iman adalah urusan Allah dan tugas kita memohon dan berusaha untuk memupuk Iman selepas itu bertawakal bahawa Allah sahaja yang memberi taufik hidayat untuk kita beriman dan untuk memelihara iman kita.Nyatakan kelemahanmu nescaya kau akan menyaksikan Maha Berkuasa. Nyatakan kebodohanmu, nescaya kau akan menyaksikan Maha Pemberi Petunjuk.

Firman Allah Taala

إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ .القصص: ٥٦

Sesungguhnya engkau (hai Muhammad) tidak boleh memberi hidayat kepada orang yang engkau cintai tetapi Allah yang memberi hidayat kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang telah diberi petunjuk.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya); oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata: “Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini, tetapi katalah: “Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan, kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan.”
Riwayat Muslim

Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

ALLAH SWT lah yang paling kuat jadi kenapa kita hendak mengikut selain daripada ALLAH kenapa kita senang senang mengikut bisikan syaitan yang selalu mengajak kita supaya ingkar akan segala perintah ALLAH dan RASUL sedangkan syaitan tidak kuat 
jadi kita tidak perlu takut 
taat dan patuhlah semampu yang mungkin kepada segala perintah ALLAH dan RASUL 
dengan menafikan bahawa tiada yang lebih berkuasa selain ALLAH di dalam hati kita dengan kalimah tauhid sebanyak banyaknya dan jangan sekali kali kita menyekutukanNya
mudah mudahan kita diberi kekuatan dari ALLAH dapat tunduk hanya kepadaNya dan mencari hanya rahmat redhaNya dengan ikhlas

wallahhualam 

in syaa allah ...

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates