Saturday 18 February 2012

0 perumpamaan dunia

"ALLAH swt  telah mewahyukan kepada Daud as dengan firmanNya  : "Wahai Daud ,perumpamaan dunia ialah laksana bangkai di mana anjing anjing berkumpul mengelilinginya ,menyeretnya ke sana ke mari .Apakah engkau suka menjadi seekor anjing ,lalu ikut bersama mereka menyeret bangkai itu ke sana ke mari ? " Wahai Daud ! Berlemah lembutlah dalam perbicaraan dan sederhanalah dalam berpakaian .Kemasyhuran namamu di khalayak ramai tidak akan serupa selama lamanya (dengan apa apa yang diperolehi) di akhirat .

(hadis qudsi riwayat al-Madani di dalam kitabnya)

Daud yang dimaksudkan dalam hadis di atas ialah Nabi dan Rasul ,bapa kepada Nabi Sulaiman as yang bersambung keturunannya sehingga kepada Nabi Ibrahim al-Khalil as .

Baginda termasuk orang yang paling banyak beribadat dan bertaqarrub kepada ALLAH swt .Kerana itu Nabi saw sendiri pernah menyebut nyebut nama Nabi Daud dalam sabda sabda baginda :

"Puasa yang paling disukai ALLAH swt ialah puasa Nabi Daud dan sembahyang yang paling disukai ALLAH swt ialah sembahyang Nabi Daud .Baginda tidur setengah malam ,lalu bangun (melakukan sembahyang malam) selama satu pertiga darinya ,kemudian tidur lagi satu perenamnya .Baginda berpuasa satu hari dan berbuka satu hari (demikianlah dilakukannya sepanjang tahun) dan baginda tidak pernah undur setapak pun apabila bertemu dengan (musuhnya) ."

(hadis riwayat Syaikhan)

"Berpuasalah seperti Nabi Daud ,sesungguhnya baginda orang yang paling banyak beribadat ."

(hadis riwayat Syaikhan)

"Nabi Daud pernah berpuasa setengah tahun ."

(hadis riwayat Syaikhan)

Sebahagian doa Nabi Daud ialah :

"Ya ALLAH ! Sesungguhnya  aku memohon agar dapat mencintaiMu ,mencintai orang yang mencintaiMu ,dan beramal dengan amalan yang membolehkan aku cinta kepadaMu .Ya ALLAH jadikan cintaku kepadaMu melebihi cintaku kepada diriku ,kepada ahliku (isteri dan anak) dan kepada air yang sejuk (di saat panas terik di padang pasir) ."

(al hadis)

Di dalam al quran ALLAH swt berfirman dalam beberapa ayat tentang Nabi Daud :

A010
Dan demi sesungguhnya, Kami telah memberikan kepada Nabi Daud limpah kurnia dari Kami (sambil Kami berfirman): "Hai gunung-ganang, ulang-ulangilah mengucap tasbih bersama-sama dengan Nabi Daud, dan wahai burung-burung (bertasbihlah bersama-sama dengannya)!" Dan juga telah melembutkan besi baginya;
(Saba' 34:10)




A026
Wahai Daud, sesungguhnya Kami telah menjadikanmu khalifah di bumi, maka jalankanlah hukum di antara manusia dengan (hukum syariat) yang benar (yang diwahyukan kepadamu); dan janganlah engkau menurut hawa nafsu, kerana yang demikian itu akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah, akan beroleh azab yang berat pada hari hitungan amal, disebabkan mereka melupakan (jalan Allah) itu.
(Saad 38:26)




A055
Dan Tuhanmu (wahai Muhammad) lebih mengetahui akan sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi; dan sesungguhnya Kami telah melebihkan setengah Nabi-nabi atas setengahnya yang lain; dan Kami telah memberikan Kitab Zabur kepada Nabi Daud.
(Al-Israa' 17:55)




Nabi Daud as ketika hidup dalam usia  seratus tahun masih segar bugar ,kuat beribadat ,berjuang dan beramal .
Perhatikan sabda Rasullallah saw 


"Tidak seorang pun makan makanan yang paling baik dari makanan hasil usaha tangannya sendiri .Sesungguhnya Nabi Daud makan makanan hasil usaha tangannya sendiri ."


(al hadis)


Lebih dari itu baginda mempunyai suara emas yang merdu seumpama buluh perindu .Ketika Nabi saw mendengar qira'at (bacaan) sahabatnya ,Abu Musa al-Asy'ari ,pada suatu tengah malam ,baginda merasa kagum ,dan ketika bertemu dengannya ,dengan spontan baginda bersabda :


"Engkau telah dikurniakan suara seruling dari seruling Nabi Daud ."


(al hadis)


ALLAH swt  memberitahu kepada Nabi Daud as dengan perantaraan Jibrail as mengenai dunia .Dunia penuh dengan syahwat ,hawa nafsu dan kesedapan yang menjijikkan .Betapa hinanya mereka yang menyalahgunakan dunia atau menyimpang dari garis yang telah ditentukan .Bagaikan anjing yang mengerumuni bangkai busuk dan berebut menariknya ke sana ke mari .


Nabi Daud diingatkan ALLAH swt agar jangan berbuat seperti anjing atau menjadi anjing yang ikut bersama sama anjing lainnya merebut bangkai busuk yang sangat jijik itu .


Dunia yang digambarkan dengan gambaran yang mejijikan itu berada dengan dekat diri kita di alam fana ini ,selalu menggangu kita dan mendorong untuk menguasai dengan cara yang tidak ada buah dan hasilnya di akhirat .Dunia seperti itu mendorong kita untuk bersenang senang dengan berbagai maksiat ,termasuk juga berfoya foya atau bermewah mewah yang berlebih lebihan .


Lawan dari dunia yang menjijikkan itu ialah kehidupan yang memberikan hasil dan natijah di akhirat .Hasil ini diperolehi melalui jalan yang telah ditetapkan ALLAH swt ,halal dimakan ,halal digunakan dan halal pula cara diperolehinya .Inilah dunia baik yang tidak dimaksudkan dalam hadis qudsi di atas .


sumber rujukkan hadis qudsi bab 32 ms 273-278





0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates