Monday 27 February 2012

0 zikir dan ketikanya [wajib baca]



-apabila terkenang dosa dosa silam dan sedang digoda untuk melakukan maksiat 

 perbanyakkanlah beristigfar  di dalam hati

-apabila hati jadi tidak tenteram padahal kita sudah melaksanakan segala perintah ALLAH swt 

 perbanyakkan selawat ke atas baginda junjungan besar kita nabi muhammad saw

-ketika hati dah terasa tenang

 cepat cepatlah perbanyakkan kalimah tauhid (laillah ha'illallah muhammada rasullallah)

ada extra bonus di sini

-ketika ditimpa masalah atau dalam kesusahan


 perbanyakkan inna lillah hiwainna ila hirojiun

A156
(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."
(Al-Baqarah 2:156)


aku ingatkan diri aku sendiri dan kepada pembaca 
agar kita dapat kekal mengingati ALLAH swt di dalam hati setiap masa samada dengan solat atau berzikir dengan ikhlas 


wallah hualam 


inshaallah ...

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates