Tuesday 28 February 2012

4 kenapa kita mesti berzikir [wajib baca]






A009
Kemudian , Ia sempurnakan (kejadian)nya, dan Ia tiupkan padanya sebahagian dari rohNya . Dan Ia jadikan bagi kamu  pendengaran dan penglihatan dan hati (tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur.
(As-Sajdah 32:9)


hadis Nabi saw yang bermaksud: “Setiap bayi yang lahir itu dilahirkan seperti kain putih, terserah kepada ibu bapanya untuk menjadikan dia Yahudi atau Nasrani ataupun Majusi.”


(Hadis riwayat Buhari)




jelas firman ALLAH swt dan sabda nabi junjungan besar kita muhammad saw di atas 


bahawa asal kejadian kita adalah bersih 
dan hati itu adalah pinjaman daripada ALLAH swt kepada kita untuk dijaga
kita tidak sedar bahawa hati itu adalah amanah yang mesti kita jaga supaya sentiasa bersih 
seperti permulaan ALLAH swt berikan kepada kita semasa kita masih bayi 
kita sendiri yang mengotorkan hati yang dipinjamkan oleh ALLAH swt kepada kita 


jadi sebelum pintu taubat tertutup 
kita hendaklah menjaga kebersihan hati dengan sentiasa mengingati ALLAH swt 
kerana hati yang bersih sahaja mendapat ketenteraman daripada ALLAH swt 


umpama orang memberikan kita pinjam sesuatu barang 
adakah kita hendak memulangkan barang  itu dengan keadaan yang rosak atau kotor 
dan pasti orang itu kecewa atau marah 
kerana kita tidak menjaga amanah dengan elok 


hadis Nabi saw yang bermaksud:"Di dalam diri manusia itu ada seketul daging yang apabila ia baik ,maka baiklah seluruhnya (jasad) .Apabila ia buruk maka buruklah seluruhnya .Ketahuilah seketul daging itu adalah hati."


(Hadis riwayat Buhari)


A044
Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.
(Al-Israa' 17:44)


A129
"Wahai Tuhan Kami! Utuslah kepada mereka seorang Rasul dari kalangan mereka sendiri, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat (firmanMu) dan mengajarkan mereka isi kandungan Kitab (Al-Quran) serta Hikmat kebijaksanaan dan membersihkan (hati dan jiwa) mereka (dari syirik dan maksiat). Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana".
(Al-Baqarah 2:129)




A108
Jangan engkau sembahyang di masjid itu selama-lamanya, kerana sesungguhnya masjid (Qubaa' yang engkau bina wahai Muhammad), yang telah didirikan di atas dasar taqwa dari mula (wujudnya), sudah sepatutnya engkau sembahyang padanya. Di dalam masjid itu ada orang-orang lelaki yang suka (mengambil berat) membersihkan (mensucikan) dirinya; dan Allah Mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin).
(At-Taubah 9:108)


A053
"Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
(Yusuf 12:53)


wallah hualam 


inshaallah ...

4 comments:

  1. InsyaAllah...takut sekali kalau hati kita mati..moga hati kita sentiasa diberi kelapangan oleh Tuhan..Amin

    ReplyDelete
  2. Subhanallah.... banyakkkan zikir dapat tenteramkan jiwa... Sentiasa ingatkan Allah bila kita melakukan kesilapan... Wassalam...

    ReplyDelete
  3. astagfirulloh, saya taubat ya aalloh

    ReplyDelete
  4. astagfirulloh..banyak yang terlewati dalam diri aku ternyata.

    ReplyDelete

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates