Tuesday, 15 November 2011

0 inilah sifat sifat dajal sebenarnya



Dalam peristiwa akhir zaman terdapat 3 tanda besar Kiamat iaitu Dajjal dan Yakjuj Makjuj yang menjadi sumber segala fitnah dan tipudaya serta kerosakan manakala Al Mahadi pula adalah kebangkitan haq Allah dan RasulNYA yang membawa kebaikan, keadilan dan kesejahteraan kepada sekalian alam. Berdasarkan Hadis ciri-ciri Dajjal itu ialah : 


1. Bermata satu yang bermakna : Tujuan wujudnya hanya satu iaitu untuk menyesat dan menipudaya manusia agar menjauhi titah perintah Allah SWT.
2. Di dahinya tertulis kaf-fa-ra bermaksud : Dia adalah makhluk yang tersangat ingkar dan derhaka terhadap Allah tetapi dia bijak menutupi kejahatannya dengan bermacam-macam helah dan tipu daya hingga dia dilihat baik dan perlu diikuti.
3. Di tangannya ada api dan air bermaksud : Dengan pengaruh, kuasa dan kekuatannya, dia mampu menabur rahmat kepada manusia yang beriman kepadanya dan menimpakan musibah kepada yang kufur kepadanya atas dasar tipu daya. 
      Sehubungan dengan itu mari kita perhatikan Firman Allah SWT yang bermaksud : 
فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ 
"Maka janganlah kamu ditipu oleh penghidupan yang rendah dan janganlah kamu ditipu oleh si penipu terhadap Allah".
                                                           (QS Luqman: 33) 
      Sejak dari Nabi Adam as sehingga ke Junjungan Besar kita Nabi Muhammad saw, tidak pernah mereka menghadapi tentangan dakwah dari makhluk gergasi yang sakti. Yang paling jelas musuh dan penentang kepada kebenaran itu ialah suatu pengaruh dan kuasa yang dipimpin oleh seorang individu contohnya seperti Raja Namrud, Firaun, Abu Jahal dan Abu Lahab. Mereka ini mendustakan agama, menipu dan memperdaya manusia agar menduakan Allah dan mengikuti mereka.
      Apabila kita hanya duduk berpeluk tubuh sambil menunggu-nunggu munculnya lelaki bermata satu dan selepas itu barulah kita bangun untuk berjuang mempertahankan aqidah kita, bererti kita hidup dalam keadaan benar-benar tertipu dan terpedaya dengan pengaruh dan kuasa Dajjal. Tidakkah kita pernah terfikir bila Hadis mengatakan bahawa Dajjal itu adalah fitnah dan tipudaya maka tidak mustahil tipudaya itu sudah lama bersarang di dalam diri dan kehidupan kita. Oleh itu marilah kita bermuhasabah akan liku-liku perjalanan hidup kita sendiri semoga Allah SWT memberi kita petunjuk dan kefahaman agar kita lebih mengerti dan mengenal tipudaya serta kejahatan mereka.

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

Blogger news

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates