Tuesday 2 August 2011

0 puasa dan persiapanya






aku tak penah tau yg ada ibadah sunat pada bulan syaban
yaitu berpuasa sebelum menyambut ramadhan
dimana nabi saw memperbanyakan puasa sunat untuk melatih dirinya sebelum datangnya ramadhan

ertinya dalam islam dah disediakan cara2 untuk menghadapi sesuatu pekara
tetapi aku yg tak pernah nak amik tau
sebabnya aku ni jenis yg bermasalah sikit dgn buang air besar
pagi2 mesti lepas hajat dulu ,kalu tak nanti bermasalah time kerja
pastu kalu time posa biasa la kurang makan dan rutin makan dah lari
jadi rutin aku buang air pun turut lari
pagi2 tak boleh buang sebab tak cukup kapasiti kot
dan masalah nya ialah apabila lepas berbuka puasa baru dia mai rasa nak melabur
apa lagi kan jadi payah bila aku tak berbuka dirumah
kalau tempat yg ada tandas ok la buat nya tempat tak ada tandas ...
pas tu aku pulak dulu kerja kat site (survey)
selalu la outstation dan berbuka memang la ikut mana sempat
time tu masyallah jadi masalah pada aku dan kawan2 yg team dgn aku

setelah aku tau ada nya puasa syaban baru tau bahawa islam itu sgt terpeinci
sampai masalah kita nak buang air time puasa pon ada diajarkan bagaiman nak atasinya
alhamdulilah setelah aku mula berpuasa pada bulan syaban kitaran ke tandas aku dah mula teratur
dan aku tak risau lagi nak berbuka dimana2 sekarang ni
nak menjalani hari2 pada bulan ramadhan pun aku rasa ok sebab dah terbiasa berpuasa
kalu tak dulu punya la teruk jika berpuasa ,yala tak pernah latih apa2 pun tiba2 ja terus puasa ...

pas tu lagi satu hal yg lagi penting aku rasa ialah
dulu bila aku tertengok awek2 seksi time bulan puasa
huh terasa nafsu aku bergelora ,boleh terasa dia punya memebuak2 naik
memang syukur sangat pada ALLAH swt kerana sekarang aku tak lagi rasa benda2 tu walaupun tertengok
harap2 aku tak la berpuasa hanya dapat lapar dan dahaga seperti sabda nabi saw
umatku di akhir zaman ramai yg solat
tetapi tak solat sebenarnya
ramai yg berpuasa
tetapi hanya dapat lapar dan dahaga
hadis soheh bukhari muslim

aku juga tak reti mengaji (baca al quran)
alip ba ta pun tak lepas ...
taun pertama aku join tadarus di rumah sedara di putrajaya dengan keluarga dia
memang aku tengok ja la al quran tu pada minggu pertama
masuk munggu kedua aku dah disuruh baca bila tiba giliran
dia punya tergagap2 kekadang sampai tak keluar bunyi
tapi dia orang suruh gak aku baca
pas tu aku p hantar barang di kuantan dan bermalam disana
p dengan anak sedara tadi tu
bila malam ja lepas tarawih kami pun tadarus la berdua
satu juz tiga jam baru habis
punya la teruk
tetapi sekarang alhamdulilah
aku dah boleh mengaji walaupun belum lancar dan tajwid lintang pukang
rasa seronok sangat dapat mengimarah kan bulan ramadhan 

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates